Dat belangrijke detail genoemd ben ik blij dat er eindelijk gas (he) gegeven wordt met de transitie.
Het is écht niet zo lastig als mensen denken. En met een hybride setup heb je vaak 80% van je gasgebruik al opgevangen. Kun je dan rustig aan de komende 30 jaar beetje bij beetje je huis verbeteren tot je hybride pomp het alleen doet, en dan kan het gas eruit.
Prima voorstel. Al denk ik trouwens dat ze wel al worden ingegaald door de realiteit. Als ik nu een gascontract afsluit dan is dat €450 per maand, dus dan heb je de warmtepomp er binnen een paar jaar al uit als investering.
Het lijkt erop dat de oorlog in Oekraïne meer gaat bereiken voor het draagvlak voor klimaatmaatregelen dan jaren van alarmerende klimaatrapporten.
Ik begrijp dat Vattenfall in 2023 met een warmtepomp komt die ook hogere temperaturen aan kan, zodat je niet je radiatoren hoeft te vervangen en je huis megagoed te isoleren. Voor ons een uitkomst, want ons huis is eigenlijk niet goed te isoleren zonder het bijna compleet opnieuw te bouwen.
Kunnen de netbeheerders dat wel aan? Al die jaren 80 en 90 woningen die nu ongeveer aan een nieuwe ketel toe zijn zitten nog net een 1-fase aansluiting die compleet ongeschikt is voor een warmtepomp. Zeker in combinatie met electrisch koken.
Ik ben dom. Kan iemand dit even uitleggen of dit invloed heeft op mensen in huurhuizen en sociale huurwoningen?
Het is natuurlijk niet zo dat ineens iedereen in 2026 over moet stappen, maar pas wanneer de ketel vervangen moet worden.
Maar de kosten hiervoor zijn niet mals, en zeker zoals deze apparaten nu gigantisch in prijs stijgen zal dit rond die tijd misschien nog erger zijn.
Daarnaast:
– aanschaf van de warmtepomp zelf is niet goedkoop
– meterkast moet aangepast worden wellicht
– dikkere radiatoren/vloerverwarming ivm laag temperatuur stoken
– huis moet beter geïsoleerd worden
– is er überhaupt ruimte voor? (Appartement of rijtjeshuis)
En nu mensen al steeds meer op hun tandvlees lopen komt zo’n flinke investering ook niet echt als geroepen.
Edit: spelling
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar het aanschaffen van een hybride warmtepomp, maar ik kom maar moeilijk tot een goed te maken vergelijking. 1 m3 gas geeft zo ik begreep ongeveer 11 kWh aan energie. Een warmtepomp haalt energie uit de buitenlucht, maar nergens kan ik echt vinden hoeveel kWh je nodig hebt om 1 m3 gas te vervangen om je huis te verwarmen.
Heeft iemand hier informatie of een goede bron voor?
Ik snap overigens dat de vergelijking afhangt van de ontwikkeling van gas- en energieprijzen, maar een grove inschatting van terugverdientijd op een investering van 3k+ zou toch wel rust geven.
Bonus als je informatie of een bron hebt voor een warmtepomp installeren na verbouwing. Een adviseur vertelde me dat het de eerste anderhalfjaar nog niet echt zinvol is omdat het huis nog vochtig is van het vocht dat uit het stucwerk en de smeervloeren komt. Kon hier ook niks over terugvinden.
R.I.P iedereen met en jaren ‘30 woning. 💀🔫
Goede ontwikkeling. Ik ben nu mijn jaren 80 huis aan het opknappen en hield er al rekening mee dat dit zou gaan gebeuren.
Voordeel van een warmtepomp is dat je er ook mee kan koelen.
Nieuwe CV ketel is €1.500, hybride warmtepomp is €6.000+, elektrische warmtepomp is €12.000+. Wie gaat dit betalen?
Ben ik even blij dat ik een kleine 4 jaar geleden een CV ketel heb kunnen plaatsen.
Mooi verhaal voor de bühne, maar er zitten nog zoveel onbeantwoorde vragen aan vast… Als de overheid niet snel duidelijke antwoorden geeft, zie ik het wel weer gebeuren dat eind 2025 wordt geconcludeerd dat het toch niet kon, en dat het opschuift naar 2036.
Het scheelt dat ze een hybride systeem voorschrijven, dat zorgt ervoor dat het ook in veel oudere (slecht geïsoleerde) huizen op papier ‘moet kunnen’.
Echter, voor nagenoeg alle huizen die niet zeer recent zijn gebouwd, met gasloos verwarmen al meegenomen in de constructie, zal een hybride warmtepomp een fors hoger elektriciteitsverbruik opleveren. En is de elektrische installatie in zo’n huis daar wel op ingericht?
Daarbij de huidige hoge prijzen voor warmtepompen, die nog verder aan het stijgen zijn door het gigantische tekort aan chips en dergelijke. Voor een gemiddeld huishouden zal een hybride warmtepomp een dure zaak worden, en veel mensen zullen dat simpelweg niet kunnen of willen betalen.
En bovenop deze meer praktische vragen, zijn er ongetwijfeld ook juridische- en beleidsvraagstukken.
Voorbeeldje uit eigen situatie: ik woon in een redelijk geïsoleerd appartementje, waardoor (met een flinke investering) een hybride warmtepomp technisch zou moeten kunnen. Echter, mijn VvE verbiedt het ophangen van een buiten-unit of het aanleggen van zonnepanelen. Betekent dat dat ik voor deze regel een ‘uitzondering’ ben? Komt er regelgeving om VvE’s te dwingen mee te werken?
Overheid, geef ons duidelijkheid…
Hoe denkt de overheid dat de mensen dit kunnen betalen? Die subsidie is slechts genoeg voor een paar duizend huizen. We hebben er miljoenen in Nederland.
>Ik viel bij het lezen van dit bijna achterover. Als een huis niet geschikt is voor een hybride warmtepomp, dan kan een elektrische al helemaal niet. En in vele wijken is er geen warmtenet
Haha dit is lachwekkend. Als een hybride niet kan dan kan een normale warmtepomp helemaal niet. Dat vereist een nog veel beter geïsoleerd huis. Huishoudens in appartementen en historische panden waarbij niets aan de buitengevel mag hangen hebben een probleem. Ook is een warmtenet lang niet overal beschikbaar.
…”Hij voegt daaraan toe dat er voor woningen die niet geschikt zijn, een uitzonderingsmogelijkheid bestaat.”…
En wat appartementen betreft, lijkt me dat het laatste modelreglement 2017 daar wel iets tegen in te brengen heeft, gaat dan wel over aanbrengen van koelinstallaties, maar dat is in feite ook een warmtepomp.
Overigens bestaan er ook hybride warmtepompen zonder buitenunit, die trekken lucht naar binnen om mee te verwarmen.
Zo’n warmtepomp heeft altijd een enorm voorraadvat toch? Met een paar honderd liter water?
Dat zou wel een probleem zijn namelijk, onze zoldervloer is hout, en daar durf ik zo’n ding echt niet op te zetten qua gewicht… En elders in huis zou ik niet weten waar ik zo’n ding moet plaatsen.
Ik ben best wel groen aan het doen met mijn huis (zonnepanelen, groendak, isolatie) maar ruimte voor een warmtepomp heb ik niet echt. Je moet gewoon een kamer opofferen als je een niet al te groot huis hebt. Een HR ketel ophangen samen met een omvormer voor de zonnepanelen past in de meeste huizen wel ergens in een meterkast of badkamer maar de warmtepomp is zo groot dat dat er echt niet bij past.
Moet er niet aan denken dat hier in de binnenstad straks duizenden brommende warmtepompen staan
Wij verhuizen later dit jaar. Willen graag meteen een (hybride?) warmtepomp er in knallen want de cv-ketel die er nu hangt is meer dan 20 jaar oud.
Maar ze zijn gewoon niet te krijgen. Weet iemand een betrouwbaar installatiebedrijf dat ze nog heeft? De grote namen hebben allemaal teksten als deze
>Helaas zijn er momenteel wereldwijd grote tekorten aan warmtepomp-onderdelen, waardoor fabrikanten tijdelijk geen warmtepompen kunnen uitleveren. Dit betekent dat wij op dit moment geen nieuwe aanvragen voor warmtepompen in behandeling kunnen nemen. Wanneer de levering van warmtepompen weer op gang komt is niet bekend.
op hun site staan.
Dit klinkt heel leuk maar het is gewoon geen goed idee.
Het hele argument achter verduurzamen is dat je ervoor zorgt dat de toekomstige generaties ook nog voldoende welvaart kunnen hebben. Er is een hele mooie theorie voor: de stelling van Pigou. De stelling zegt, kort samengevat, dat als je de hoogte van de milieuheffingen optimaal vaststelt, mensen vanzelf keuzes maken die de welvaart van de toekomstige generaties maximaliseert.
Waarom is dit belangrijk? Welnu, de hoogte van de energiebelasting voor consumenten is ongeveer optimaal gekozen. Het PBL schrijft dat [woningen verduurzamen meestal niet rendabel is](https://www.pbl.nl/nieuws/2020/verduurzamen-eigen-woning-financieel-onaantrekkelijk). De noodzakelijke conclusie is als volgt: als de overheid ervoor wil zorgen dat de toekomstige generaties voldoende welvaart hebben, kan zij beter de staatsschuld aflossen dan mensen dwingen te verduurzamen.
> De urgentie van verduurzaming is groot en het tempo moet omhoog”, zegt minister De Jonge
Lol. Maar wel pas vanaf 2026. Er gaat geheid een run komen op CV-ketels tegen 2025 aan.
> De overheid verstrekt subsidie voor de aanschaf van een warmtepomp. Daar wordt tot en met 2030 150 miljoen euro voor uitgetrokken.
De groeten, ik koop in 2025 wel gewoon een nieuwe cv ketel voor een kwart van de prijs.
Mijn energiekosten zijn zeer laag, want ik heb een goed geïsoleerd huis (dat heeft me al serieus geld gekost) en hou mijn verbruik in de gaten. Ik ga niet de rekening betalen voor de miljoenen slecht geïsoleerde woningen in Nederland en huishoudens die daardoor (meestal buiten hun schuld) veel gas verbruiken.
Welke VVD’er zal er een bedrijf hebben dat iets met warmtepompen doet?
Geef je suggestie in een reactie, en maak kans op een nieuwe CV*
^(*CV komt in 2026 (warmtepomp niet inbegrepen))
3 maanden geleden een warmtepomp aangevraagd… Verwachte levering: begin 2023. Reden: Chip tekort.
Jouw kop bij het nieuwsbericht klopt niet en is misleidend. CV-ketels, of eigenlijk gasketels mogen na die tijd gewoon geplaatst worden, alleen moet er een hybride warmtepomp naast. Dat is namelijk hoe een hybride warmtepomp werkt. Deze doet wat hij zelf kan zelf maar laat de gasketel meehelpen als hij het niet meer aan kan (of het stoken op puur gas is vanwege de temp op dat moment goedkoper).
Los van de titel vind ik het jammer dat er nog teveel wordt gedacht dat je een goed geïsoleerd huis moet hebben. In principe is een hybride WP gewoon een apparaat dat het CV-water goedkoop voorverwarmt, dus zelfs als je een aanvoertemperatuur van 70 graden nodig heb vanwege je jaren 30-woning dan nog kun je in de lente en de herfst de aanvoertemperatuur lager zetten en in de winter laat je de WP tot 40-45 graden verwarmen en je stookt dan de rest met gas. Er zijn zelfs geïntegreerde hybride WP/CV-ketels zoals de Daikin-Intergas. Hiermee bespaar je toch al snel 60-80% aan gas en je elektraverbruik gaat natuurlijk wel omhoog maar dat is (vuistregel) 2*het gasverbruik in m3 maar dan in kWh. Dus stel je bespaart 1000m3 aan gas (€2600) dan kost dat 2000 kWh aan elektra (€1200). Dus een jaarlijks terugkerende besparing van €1400.
Als je die investering niet kunt doen kun je via het nationale warmtefonds een aantrekkelijke lening krijgen
24 comments
* Hybride(!) warmtepomp.
Dat belangrijke detail genoemd ben ik blij dat er eindelijk gas (he) gegeven wordt met de transitie.
Het is écht niet zo lastig als mensen denken. En met een hybride setup heb je vaak 80% van je gasgebruik al opgevangen. Kun je dan rustig aan de komende 30 jaar beetje bij beetje je huis verbeteren tot je hybride pomp het alleen doet, en dan kan het gas eruit.
Prima voorstel. Al denk ik trouwens dat ze wel al worden ingegaald door de realiteit. Als ik nu een gascontract afsluit dan is dat €450 per maand, dus dan heb je de warmtepomp er binnen een paar jaar al uit als investering.
Het lijkt erop dat de oorlog in Oekraïne meer gaat bereiken voor het draagvlak voor klimaatmaatregelen dan jaren van alarmerende klimaatrapporten.
Ik begrijp dat Vattenfall in 2023 met een warmtepomp komt die ook hogere temperaturen aan kan, zodat je niet je radiatoren hoeft te vervangen en je huis megagoed te isoleren. Voor ons een uitkomst, want ons huis is eigenlijk niet goed te isoleren zonder het bijna compleet opnieuw te bouwen.
Kunnen de netbeheerders dat wel aan? Al die jaren 80 en 90 woningen die nu ongeveer aan een nieuwe ketel toe zijn zitten nog net een 1-fase aansluiting die compleet ongeschikt is voor een warmtepomp. Zeker in combinatie met electrisch koken.
Ik ben dom. Kan iemand dit even uitleggen of dit invloed heeft op mensen in huurhuizen en sociale huurwoningen?
Het is natuurlijk niet zo dat ineens iedereen in 2026 over moet stappen, maar pas wanneer de ketel vervangen moet worden.
Maar de kosten hiervoor zijn niet mals, en zeker zoals deze apparaten nu gigantisch in prijs stijgen zal dit rond die tijd misschien nog erger zijn.
Daarnaast:
– aanschaf van de warmtepomp zelf is niet goedkoop
– meterkast moet aangepast worden wellicht
– dikkere radiatoren/vloerverwarming ivm laag temperatuur stoken
– huis moet beter geïsoleerd worden
– is er überhaupt ruimte voor? (Appartement of rijtjeshuis)
En nu mensen al steeds meer op hun tandvlees lopen komt zo’n flinke investering ook niet echt als geroepen.
Edit: spelling
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar het aanschaffen van een hybride warmtepomp, maar ik kom maar moeilijk tot een goed te maken vergelijking. 1 m3 gas geeft zo ik begreep ongeveer 11 kWh aan energie. Een warmtepomp haalt energie uit de buitenlucht, maar nergens kan ik echt vinden hoeveel kWh je nodig hebt om 1 m3 gas te vervangen om je huis te verwarmen.
Heeft iemand hier informatie of een goede bron voor?
Ik snap overigens dat de vergelijking afhangt van de ontwikkeling van gas- en energieprijzen, maar een grove inschatting van terugverdientijd op een investering van 3k+ zou toch wel rust geven.
Bonus als je informatie of een bron hebt voor een warmtepomp installeren na verbouwing. Een adviseur vertelde me dat het de eerste anderhalfjaar nog niet echt zinvol is omdat het huis nog vochtig is van het vocht dat uit het stucwerk en de smeervloeren komt. Kon hier ook niks over terugvinden.
R.I.P iedereen met en jaren ‘30 woning. 💀🔫
Goede ontwikkeling. Ik ben nu mijn jaren 80 huis aan het opknappen en hield er al rekening mee dat dit zou gaan gebeuren.
Voordeel van een warmtepomp is dat je er ook mee kan koelen.
Nieuwe CV ketel is €1.500, hybride warmtepomp is €6.000+, elektrische warmtepomp is €12.000+. Wie gaat dit betalen?
Ben ik even blij dat ik een kleine 4 jaar geleden een CV ketel heb kunnen plaatsen.
Mooi verhaal voor de bühne, maar er zitten nog zoveel onbeantwoorde vragen aan vast… Als de overheid niet snel duidelijke antwoorden geeft, zie ik het wel weer gebeuren dat eind 2025 wordt geconcludeerd dat het toch niet kon, en dat het opschuift naar 2036.
Het scheelt dat ze een hybride systeem voorschrijven, dat zorgt ervoor dat het ook in veel oudere (slecht geïsoleerde) huizen op papier ‘moet kunnen’.
Echter, voor nagenoeg alle huizen die niet zeer recent zijn gebouwd, met gasloos verwarmen al meegenomen in de constructie, zal een hybride warmtepomp een fors hoger elektriciteitsverbruik opleveren. En is de elektrische installatie in zo’n huis daar wel op ingericht?
Daarbij de huidige hoge prijzen voor warmtepompen, die nog verder aan het stijgen zijn door het gigantische tekort aan chips en dergelijke. Voor een gemiddeld huishouden zal een hybride warmtepomp een dure zaak worden, en veel mensen zullen dat simpelweg niet kunnen of willen betalen.
En bovenop deze meer praktische vragen, zijn er ongetwijfeld ook juridische- en beleidsvraagstukken.
Voorbeeldje uit eigen situatie: ik woon in een redelijk geïsoleerd appartementje, waardoor (met een flinke investering) een hybride warmtepomp technisch zou moeten kunnen. Echter, mijn VvE verbiedt het ophangen van een buiten-unit of het aanleggen van zonnepanelen. Betekent dat dat ik voor deze regel een ‘uitzondering’ ben? Komt er regelgeving om VvE’s te dwingen mee te werken?
Overheid, geef ons duidelijkheid…
Hoe denkt de overheid dat de mensen dit kunnen betalen? Die subsidie is slechts genoeg voor een paar duizend huizen. We hebben er miljoenen in Nederland.
>Ik viel bij het lezen van dit bijna achterover. Als een huis niet geschikt is voor een hybride warmtepomp, dan kan een elektrische al helemaal niet. En in vele wijken is er geen warmtenet
Haha dit is lachwekkend. Als een hybride niet kan dan kan een normale warmtepomp helemaal niet. Dat vereist een nog veel beter geïsoleerd huis. Huishoudens in appartementen en historische panden waarbij niets aan de buitengevel mag hangen hebben een probleem. Ook is een warmtenet lang niet overal beschikbaar.
…”Hij voegt daaraan toe dat er voor woningen die niet geschikt zijn, een uitzonderingsmogelijkheid bestaat.”…
En wat appartementen betreft, lijkt me dat het laatste modelreglement 2017 daar wel iets tegen in te brengen heeft, gaat dan wel over aanbrengen van koelinstallaties, maar dat is in feite ook een warmtepomp.
Overigens bestaan er ook hybride warmtepompen zonder buitenunit, die trekken lucht naar binnen om mee te verwarmen.
Zo’n warmtepomp heeft altijd een enorm voorraadvat toch? Met een paar honderd liter water?
Dat zou wel een probleem zijn namelijk, onze zoldervloer is hout, en daar durf ik zo’n ding echt niet op te zetten qua gewicht… En elders in huis zou ik niet weten waar ik zo’n ding moet plaatsen.
Ik ben best wel groen aan het doen met mijn huis (zonnepanelen, groendak, isolatie) maar ruimte voor een warmtepomp heb ik niet echt. Je moet gewoon een kamer opofferen als je een niet al te groot huis hebt. Een HR ketel ophangen samen met een omvormer voor de zonnepanelen past in de meeste huizen wel ergens in een meterkast of badkamer maar de warmtepomp is zo groot dat dat er echt niet bij past.
Moet er niet aan denken dat hier in de binnenstad straks duizenden brommende warmtepompen staan
Wij verhuizen later dit jaar. Willen graag meteen een (hybride?) warmtepomp er in knallen want de cv-ketel die er nu hangt is meer dan 20 jaar oud.
Maar ze zijn gewoon niet te krijgen. Weet iemand een betrouwbaar installatiebedrijf dat ze nog heeft? De grote namen hebben allemaal teksten als deze
>Helaas zijn er momenteel wereldwijd grote tekorten aan warmtepomp-onderdelen, waardoor fabrikanten tijdelijk geen warmtepompen kunnen uitleveren. Dit betekent dat wij op dit moment geen nieuwe aanvragen voor warmtepompen in behandeling kunnen nemen. Wanneer de levering van warmtepompen weer op gang komt is niet bekend.
op hun site staan.
Dit klinkt heel leuk maar het is gewoon geen goed idee.
Het hele argument achter verduurzamen is dat je ervoor zorgt dat de toekomstige generaties ook nog voldoende welvaart kunnen hebben. Er is een hele mooie theorie voor: de stelling van Pigou. De stelling zegt, kort samengevat, dat als je de hoogte van de milieuheffingen optimaal vaststelt, mensen vanzelf keuzes maken die de welvaart van de toekomstige generaties maximaliseert.
Waarom is dit belangrijk? Welnu, de hoogte van de energiebelasting voor consumenten is ongeveer optimaal gekozen. Het PBL schrijft dat [woningen verduurzamen meestal niet rendabel is](https://www.pbl.nl/nieuws/2020/verduurzamen-eigen-woning-financieel-onaantrekkelijk). De noodzakelijke conclusie is als volgt: als de overheid ervoor wil zorgen dat de toekomstige generaties voldoende welvaart hebben, kan zij beter de staatsschuld aflossen dan mensen dwingen te verduurzamen.
> De urgentie van verduurzaming is groot en het tempo moet omhoog”, zegt minister De Jonge
Lol. Maar wel pas vanaf 2026. Er gaat geheid een run komen op CV-ketels tegen 2025 aan.
> De overheid verstrekt subsidie voor de aanschaf van een warmtepomp. Daar wordt tot en met 2030 150 miljoen euro voor uitgetrokken.
Dit bedrag is ook weer zo… [Het subsidie bedrag ligt namelijk tussen de 500 en 2500 euro.](https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/krijg-ik-subsidie-voor-een-warmtepomp) Heel veel mensen gaan hierbij dus achter het net vissen.
De groeten, ik koop in 2025 wel gewoon een nieuwe cv ketel voor een kwart van de prijs.
Mijn energiekosten zijn zeer laag, want ik heb een goed geïsoleerd huis (dat heeft me al serieus geld gekost) en hou mijn verbruik in de gaten. Ik ga niet de rekening betalen voor de miljoenen slecht geïsoleerde woningen in Nederland en huishoudens die daardoor (meestal buiten hun schuld) veel gas verbruiken.
Welke VVD’er zal er een bedrijf hebben dat iets met warmtepompen doet?
Geef je suggestie in een reactie, en maak kans op een nieuwe CV*
^(*CV komt in 2026 (warmtepomp niet inbegrepen))
3 maanden geleden een warmtepomp aangevraagd… Verwachte levering: begin 2023. Reden: Chip tekort.
Jouw kop bij het nieuwsbericht klopt niet en is misleidend. CV-ketels, of eigenlijk gasketels mogen na die tijd gewoon geplaatst worden, alleen moet er een hybride warmtepomp naast. Dat is namelijk hoe een hybride warmtepomp werkt. Deze doet wat hij zelf kan zelf maar laat de gasketel meehelpen als hij het niet meer aan kan (of het stoken op puur gas is vanwege de temp op dat moment goedkoper).
Los van de titel vind ik het jammer dat er nog teveel wordt gedacht dat je een goed geïsoleerd huis moet hebben. In principe is een hybride WP gewoon een apparaat dat het CV-water goedkoop voorverwarmt, dus zelfs als je een aanvoertemperatuur van 70 graden nodig heb vanwege je jaren 30-woning dan nog kun je in de lente en de herfst de aanvoertemperatuur lager zetten en in de winter laat je de WP tot 40-45 graden verwarmen en je stookt dan de rest met gas. Er zijn zelfs geïntegreerde hybride WP/CV-ketels zoals de Daikin-Intergas. Hiermee bespaar je toch al snel 60-80% aan gas en je elektraverbruik gaat natuurlijk wel omhoog maar dat is (vuistregel) 2*het gasverbruik in m3 maar dan in kWh. Dus stel je bespaart 1000m3 aan gas (€2600) dan kost dat 2000 kWh aan elektra (€1200). Dus een jaarlijks terugkerende besparing van €1400.
Als je die investering niet kunt doen kun je via het nationale warmtefonds een aantrekkelijke lening krijgen