Floridan yliopiston tutkijat ovat löytäneet yhteyden glukosamiinin käytön ja Alzheimerin taudin nopeamman etenemisen välillä. Glukosamiini on Suomessakin laajalti käytetty reseptivapaa ravintolisä, jota käytetään erityisesti nivelkipujen ja nivelten hyvinvoinnin tukemiseen. Asiasta uutisoi MedicalXpress.

Nature Metabolism -tiedelehdessä julkaistu tutkimus perustuu laajaan potilastietojen jälkianalyysiin sekä ihmisaivonäytteistä ja Alzheimerin tautia sairastavista hiirimalleista kerättyihin kuvantamistuloksiin.

”Yhdysvalloissa noin seitsemän miljoonaa ihmistä sairastaa Alzheimerin tautia, ja miljoonat muut kärsivät siihen liittyvistä dementiasairauksista, kuten Lewyn kappale -taudista tai otsa-ohimolohkorappeumasta”, sanoo tutkimuksen vanhempi kirjoittaja Ramon Sun.

”Monet näistä ihmisistä käyttävät aktiivisesti reseptivapaata ravintolisää, joka saattaa pahentaa heidän sairautensa etenemistä.”

Glukosamiinin käyttö yhdistyi 25 prosenttia suurempaan riskiin

Tutkimusryhmä analysoi tekoälyn avulla vuosien 2012–2024 välisiä anonymisoituja UF Health -terveysjärjestelmän potilastietoja. Tarkasteluun valittiin potilaita, joilla oli diagnosoitu joko Alzheimerin tautiin liittyvä dementia tai lievä kognitiivinen heikentyminen eli MCI.

Tutkijat havaitsivat, että noin kahdeksan prosenttia molempien ryhmien potilaista ilmoitti käyttävänsä glukosamiinia. Mukana oli 1 896 dementiapotilasta ja 2 750 lievästä kognitiivisesta heikentymisestä kärsivää potilasta.

Kun analyysissä huomioitiin muun muassa ikä, sukupuoli ja väestötekijät, glukosamiinin käyttö yhdistyi 25 prosenttia suurempaan todennäköisyyteen, että lievä kognitiivinen heikentyminen etenee dementiaksi.

Lisäksi glukosamiinin käyttö liittyi 25 prosenttia suurempaan kuolleisuusriskiin Alzheimerin tautiin liittyvää dementiaa sairastavilla potilailla. Vastaavaa yhteyttä ei havaittu MCI-potilailla, mikä viittaa siihen, että vaikutus saattaa korostua pitkälle edenneessä sairaudessa.

Tutkijat löysivät mahdollisen selityksen vaikutukselle

Tutkijat tunnistivat myös aineenvaihduntaprosessin, joka näyttää olevan Alzheimerin taudissa yliaktiivinen.

”Tuloksemme viittaavat siihen, että muuttunut aineenvaihdunta on merkittävä Alzheimerin taudin etenemiseen vaikuttava tekijä. Aineenvaihduntahäiriön korjaaminen voisi täydentää nykyisiä hoitostrategioita, jotka keskittyvät aivojen plakkeihin ja säikeisiin”, Sun kertoo.

Tutkimusryhmä tarkasteli glukosamiinin vaikutuksia myös geneettisesti muokatuissa hiirissä. Glukosamiini lisäsi merkittävästi sokerijäämien kiinnittymistä solujen proteiineihin, ja hiirten sosiaaliseen muistiin liittyvät häiriöt pahenivat. Kun tutkijat estivät kemiallisesti tämän kiinnittymisprosessin, muistisuorituskyky parani.

Ihmisaivonäytteissä Alzheimerin tautia sairastavilla havaittiin selvästi enemmän proteiinien sokerimerkintöjä kuin terveissä verrokeissa. Tutkijoiden mukaan havainnot viittaavat siihen, että kyseinen aineenvaihdunnan häiriö ei ole pelkästään seurausta Alzheimerin taudin patologiasta, vaan voi myös edistää sairauden etenemistä.

Tutkimuksen toinen kirjoittaja Matt Gentry korostaa, ettei tutkimus osoita syy-seuraussuhdetta.

”Vaikka kyse on yhteydestä eikä syy-yhteyden todistamisesta, se nostaa esiin tärkeän kliinisen kysymyksen, joka ansaitsee nyt paljon enemmän huomiota.”

Juttu on julkaistu alun perin Tekniikan Maailmassa.

Lue myös: Aivojen rappeutuminen kiihtyy erityisesti tällaisilla henkilöillä, todistaa jättitutkimus