https://www.tv2nord.dk/aalborg/nye-p-regler-deler-vandene-blandt-beboere-vi-er-slet-ikke-blevet-hort-a3c37

(Lidt om Da Vinci Parken: Ligger yderst i Aalborg Øst med marker på hver side. Området er et stykke længere ude og er på nuværende tidspunkt lidt sin 'egen lille by' med en COOP365)

Der er kommet en ny parkeringsordning i Da Vinci Parken, som virkelig sætter nogle spørgsmål. Heimstaden (boligselskab) har nu indgået en aftale med APCOA, som skal varetage parkeringskontrol. Området har 555 gratis parkeringspladser til deres 400 husstande, og for de fleste beboere fungerer parkeringen uden problemer, og der er i størstedelen af området altid frie parkeringspladser på alle tider af døgnet. 

Problemet er, at der har været udfordringer for nogle beboere i starten af området, når der har været større events i Gigantium, så det vil sige 10 gange om året, hvor der kommet pres på parkeringsområdet. Der er ikke tale om reel mangel på pladser i området som helhed, men at man må parkere lidt længere væk fra sin bolig end normalt, hvilket selvfølgelig også kan være irriterende.

Alligevel er der nu indført en permanent ordning for hele området, 1 gratis parkeringsplads til hver hustand, og månedlig betaling for bil nummer to. I deres første udlægning, kunne beboernes gæster holde gratis i 5 timer, og derefter skulle de betale hver time. Efter en del klager, har de så formået at lave dette om til 24 timer gratis parkering for gæster.

Begrundelsen er baseret på en generel beboerundersøgelse om området, hvor en mindre gruppe har nævnt problemer ved events. Flere beboere har dog slet ikke modtaget, været informeret om eller deltaget i undersøgelsen. Der stilles spørgsmål til, hvilket konkret grundlag beslutningen er taget ud fra, fordi der egentlig ikke er fremlagt ordentlige målinger af parkeringsbehovet, og flere beboere har ikke haft mulighed for at forholde sig til spørgsmålet specifikt.

Den nye parkeringsordning trådte i kraft den 1. april, men ingen skilte eller informationer er sat op ved parkeringspladserne. Beboerne betaler dog stadig for at have deres parkeringsplads nr. 2. De har lige opført et skilt i starten af parken, hvor der står “Privat parkering”, men hvorfor først nu?

For mig virker det som en ret voldsom løsning på et ret begrænset problem, og det med at gå fra A til C, i stedet for at finde andre løsninger. Er der andre steder i Danmark, hvor der er sket noget lign.? Er vi virkelig nået til et sted i Danmark, hvor der bare bliver indført betalingsparkering, fordi man kan, men uden det reelle behov er der?

sjjsjdo

10 comments
  1. Findes der nogen der er mere privilegieblinde end privatbilister? De tror de kan parkere deres 2 tons tunge metalkasse hvor de vil, uden at betale for det.

Ikke nok med at det tager plads væk fra grønne områder i byerne, så brokker de sig også for at de ikke bare kan holde gratis over alt og bare optager plads der kunne være brugt meget bedre.

[Lad bilfascimen lide døden](https://www.youtube.com/watch?v=6cEu-HLsF4Q).

2. Argumentet blev brug på Nørrebro, at det ville give mere plads til os der boede der.

Det gjorde det ikke.

3. Jeg boede der selv for ikke ret mange år siden og parkering var aldrig et problem. Faktisk oplevede jeg det ikke som et problem en eneste gang, og jeg boede helt i starten af området.

Da Vinci Parken skiftede ejer flere gang på kort tid og jeg kan kun tro det er fordi heimstaden skal have flere penge i kassen (det kunne ligne dem)

4. Det er en tendens. I min gamle ejerforening i Aarhus havde vi snakkede om det, da vi bemærkede at der kom flere og flere og satte bilen hos os og så tog bussen/letbanen ind i Aarhus. Selvom vi aldrig havde haft en situation hvor alle parkeringspladser var taget, så var det da skide irriterende, at der til tider var maks kapacitet når vi – ejerforeningen var ansvarlig for vejen/asfalten. Det blev endnu værre da man valgte og opføre masse af leje og ejerlejligheder lige overfor, men ikke havde bygget p-pladser nok til alle, så lige pludselig så fik vi folk som holdte på vores områder både fordi de kunne holde og tage bussen ind i Aarhus eller fordi bygherrerne havde skåret p pladserne væk i deres eget byggeri og indført stramme p-regler.

Endvidere havde vi et privat grønt område som jævnligt fik besøg og efterladt affald. Vi fandt ud af ejendomsmæglerne reklamerende stort og helligt med at der var et kæmpe grønt område lige ved siden af, de glemte bare lige at nævne det teknisk set var privat ejendom.

Vi endte med at sætte skilte op for henholdsvis park og parkerende – det hjalp et stykke tid på p pladserne, og for parken tænkte vi det var helt fint at folk benyttede parken, men vi blev lidt mere konfronterende med gæster som smed med affald, det var dog mest unge eller folk med hund. En gang tilkaldte jeg politiet fordi en der holdte studenterfest, kastede gæsterne med flasker og havde musikken på maks bass og der sagde jeg altså pænt, at de havde præcis 30 mins til at være væk fra grunden fordi det var privat ejendom, de troede ikke på mig og ja så kom politiet og så var den fest død – og det med ejendomsmæglerne informerede vi om at de pænt måtte stoppe med at reklamere med at det grønne område var offentligt – fordi det var altså privat og vi havde snakket om at lukke parken til og så måtte de jo forklare deres kunder hvorfor det de reklamerede med, lige pludselig ikke var en “feature”.

Det kan godt virke som at være en smule “nedern”, men vi kunne godt se, at når der blev bygget mere og mere, at det blev et problem som skulle tages hånd om før end senere. bor nu i odense og der har SDU også sagt de vil gøre parkering til betaling, da de regner med at det nye sygehus vil gøre at en del vil holde på SDU og gå derop – og for at undgå det, så vil man indføre betaling for alle.

5. Så nu kan beboerne gennem sociale medier sælge gæsteparkering til de 10 events om året.

Hvor jeg bor har afdelingsbestyrelsen vedtaget nye vilkår samt ansat et nyt selskab. Det nye parkeringsselskab har postadresse på et adresse hotel og kan intet info finde omkring det heller. Mon ikke en formand står til lidt lommepenge, hver gang der udstedes en bøde

6. Jeg synes svaret her er nuanceret. Der kan være mange forskellige grunde til at indføre det.

Det her er jo noget der bliver gjort mange steder, at boligforeningen for et områder går fra gratis parkering til fx licens pr. husstand, betaling for bil nr. 2 eller tidsbegrænsning for gæster (som skal have et 1-gangskort i forruden for at bevise, at de er gæster).

Det ser du jo typisk i storbyerne Kbh, Århus, Odense osv. Og generelt ved fx togstationer osv., hvor man gerne vil undgå, at parkering for beboere ikke ender med at blive brugt af rejsende.

Det handler at om at undgå “fremmedparkering” – så *jeres* parkeringspladser ikke bliver udnyttet af folk, som ikke skal parkere der og sikre, at i som beboere kan komme hen til jeres bolig.

Men selvfølgelig er der også et aspekt af **proportionalitet**. 555 pladser til 400 husstande. Der er nok ingen reel mangel. Problemet opstår kun ca. 10 gange om året. Og kun i en del af området.

Det lyder som en løsning på et lokalt problem, men rullet ud som permanent regel for alle.

**Et problem** er, at beboerne ikke lyder til at være blevet involveret ordentligt. Og måske mangler der også ordentlig dokumentation for, at der *er* et problem. Og det kan jo sagtens betyde, at selvom idéen er god – så kan manglende inddragelse betyde, at den bliver dårligt taget i mod.

7. Vi har fået lignende indført i det beboerområde hvor jeg bor dog med 2 biler pr. lejlighed(gratis) Og jeg er faktisk ret glad for det.
    Det er var ikke et problem at få en parkeringsplads hvis man kom hjem fra arbejdet omkring 15-17 tiden, men efter der så begyndte det at blive svært.

Da jeg arbejde på skiftehold og først var hjemme omkring klokken 12 om natten, der var det næsten umuligt at finde en parkeringsplads, hvor jeg ikke skulle bruge mere end 6 minutter for at gå fra bilen til lejligheden.

Nu er der næsten altid plads på den parkeringsplads, der ligger tættest på min blok 🙂

8. Samme her i Albertslund i Coopbyen. Alle andre nybyg grunde har p-kort i huslejen og gratis gæsteparkering, hvorimod Pension Danmark, som ejer Coopbyen, har fået Taurus administrationsselskabet til at indgå aftale med Apcoa om parkeringskontrol og p-kort til 500kr om måneden UDEN gæsteparkering. 

Gæster kan parkere for 17kr i time…

9. Betaling for P-licens i Ø-gadekvarteret i Aalborg: Inden politikerne indførte det, havde de ikke spurgt beboerne. Vi kan købe én licens, og får man gæster, er det med at stå parat med kaffe og småkager – hvor jeg bor, er det tidsbegrænsning på en time og ingen mulighed for gæstelicens.

Leave a Reply