Oxfam waarschuwt voor ongekende invloed van miljardairs op de politiek, vermogens naar record van 18,3 biljoen dollar

surpator

7 comments
  1. Elke keer als mensen vragen waarom ik geen vertrouwen meer heb in de democratie haal ik dit soort dingen aan. Er is helemaal geen sprake van een democratie als burgers zo gigantisch worden beïnvloed door grote bedrijven, lobbygroepen en (buitenlandse) overheden.

2. Mag ik nogmaals een voorstel doen voor de Franse oplossing van 1792?

3. Dat is al zolang er politiek bedreven wordt en er geld en ruilmiddelen in omloop zijn, dus zolang de mensheid bestaat.

4. >De rijkste 500 Nederlanders hebben 9 procent van het totale vermogen van huishoudens, terwijl ze slechts 0,003 procent van de bevolking uitmaken. Daarmee bezitten ze vier keer zoveel als de armste 50 procent, meldt Oxfam verder.

>Zo waren volgens Oxfam in Nederland in het afgelopen verkiezingsjaar elf Quote 500-leden verantwoordelijk voor 20 procent van alle donaties aan politieke partijen, waarvan 86 procent naar centrum- of rechtse partijen ging.

>”De invloed van superrijken wordt steeds groter. Ze zijn rijker dan ooit en zetten hun miljardairsmacht steeds zichtbaarder en schaamtelozer in. Wat vroeger achter de schermen gebeurde, gebeurt nu openlijk.”

Mogen we zeggen dat het Westen algeheel een oligarchie is? Of voelt dat voor de rest ook als een open deur intrappen?

5. Volgen mij heeft Oxfam op de Open Deur Universiteit gezeten

Leave a Reply