Mikela Engell finder sig ikke i en skid

zhrunken

16 comments
  1. Det synes jeg er et meget aggressivt svar på et egentligt godt spørgsmål…

2. Har du selv ændret det? Sådan står det ikke inde på TV2’s hjemmeside. Eller har de?

3. Enig, men ikke specielt professionelt kommunikeret ud.

4. Er det et reelt billede? Jeg kan finde spørgsmålet og svaret på [tv2.dk](http://tv2.dk) men der mangler den sidste sætning.

5. Jeg synes en rigtig grønlænder skal hedde Aki-Mathilda, være opvokset i Jylland og have en fjendtlig indstilling overfor de onde danskere.

6. Som en stor filosof engang sagde:

>Bare luk røven i Føtex

I øvrigt, hvis vi absolut skal være pedantiske, så menes det også at Vikingerne ankom til Grønland før Inuitterne gjorde. Og før det, var Grønland koloniseret af andre folkefærd fra Canada.

7. Gad vide om Signe Marie Frost også brokkede sig over at Anders Fogh var statsminister.
    Han ser ikke dansk ud.

8. Det kommer der sikkert en nyhedsartikel ud af, når EB eller BT er på deres sædvanlige sociale medie-trawleri efter nemme historier.

9. Op mod 90% af etniske grønlændere har delvis europæisk afstamning, men det er meget ulige fordelt både geografisk og socialt/klassemæssigt. De der er ublandede inuit bor næsten udelukkende på Øskysten og i Nordgrønland (Qaanaaq + bygder), og dernæst følger resten af Nordgrønland og det allersydligste Grønland (Nanortalik), hvor Nuuk ligger i den anden ende med mest europæisk (overvejende dansk) afstamning.

Det er jo reelt, at den grønlandske elite, både i politk og erhvervsliv, har langt mere dansk afstamning end gennemsnitsgrønlænderen, det skyldes at uddannelseniveauet og økonomien er højere hos dem med dansk afstamning fra 1950erne og fremefter, der var klare privilegier i form af både penge, forbindelser og uddannelsesparathed forbundet med at have en dansk far (eller lagt sjældnere mor) i moderniseringsfasen og mht. uddannelse er det stadig tilfældet. De mænd der stiftede Grønlands største private fiskekoncern Polar Seafoods og blev landets første milliardærer havde fx begge halvt dansk afstamning. Det er et betændt emne i Grønland, men man kunne sagtens have givet et sobert svar på det.

Leave a Reply