Hejsan!
Jag har fått ett lite halvskumt infall om att det hade varit väldigt kul att paddla från Göta kanals östra ände genom Göta kanal, Vänern och Göta älv ut till mynningen i Kattegatt.
Viktigt att påpeka är att jag paddlat kanot en enda gång tidigare i mitt liv, och då totalt ca 500 m. Detta gick då bra, men undrar om det är realistiskt att genomföra detta för en ganska oerfaren paddlare.
Finns det några här som har gjort det innan? Om det skulle vara genomförbart, hur lång tid ungefär skulle man kunna anta att det tar från start till mål? Alla sorts råd och tips uppskattas!!
—
JealousMole20945
8 comments
Kanske testa en lite längre paddling först. Hur känns ryggen efter en dagstur?
[https://www.gotakanal.se/sv/se-gora/paddling](https://www.gotakanal.se/sv/se-gora/paddling)
Hur är din fysik i övrigt? Gymmar du och är i form kommer du fortfarande inte ha uthålligheten för det här. Det är frågan om minst två veckor med 8 timmar paddlande om dagen.
Du kan göra det, om du är i god form. Utan erfarenhet så kan du ju avlägga en månads semester och paddla kortare sträckor långsammare med många stopp.
I realiteten så kommer du köra sönder armarna innan du når Vättern. Underskatta inte hur mycket kroppen behöver återhämtning.
Mitt råd: Ta en helg, hyr en kajak och fyll den med vikt motsvarande mat och tält för ett par dagar, paddla runt din lokala sjö/kust. Hela dan båda dagarna. Ge dig själv en smak av vad du frågar om.
(1) Paddla Vättern och Vänern inte jättelätt. Måste följa kusten.
(2). Kanoter och kajaker slussas inte men måste lyftas vid varje sluss. Detta är inte så jobbigt men om idéen är att få paddle genom sluss så blir det inte så.
(3). Paddla själva kanalen inte svårt eller jobbigt. Men några dagspass innan är nog en bra idé.
Den biten av Vättern är nästan 3 mil öppet vatten, känns spontant som en dålig ide att ge sig ut på den typen av vatten som ovan konotist. Händer något I mitten är det 1,5 mil till land, MAO tack och godnatt.
Se upp för stora motorbåtar bara. Har hört att Uniship försöker sälja 1000 stycken båtar till Mellanöstern och använder kanalen för sin fejd med Anderssons
Om du endast paddlat 500m innan så blir mitt svar: NEJ – inte bra ide
Får jag besvära om personnumret?