Experter: Kronans styrka kan ge för låg inflation

FlowersPaintings

23 comments
  1. Alternativ rubrik: “Experter får panik för svenska folket får det för bra, så kan vi inte ha det.”

2. Det kan väl få vara ok en kort period direkt efter kraftig inflation. Lönerna har ju inte hunnit ikapp. Priserna har ju stigit ordentligt. 30-40% i vissa fall. Samtidigt som lönerna bara har ökat 6-8%.

Ge oss en chans att hinna ifatt.

3. Ganska bra betyg för svensk ekonomi efter tio år av kräftgång.

4. Å då helt plötsligt är sv kronan för STARK!? Det går fort i hockey! Fukkkk. Meanwhile, jag har fortfarande för lite riksdaler för en ostmacka i Köpenhamn 

5. Alternativ rubrik: “Privat företag som tjänar pengar på höga räntor vill ha högre räntor”.

6. Jag tillhör dem som anser att en låg deflation inte är något problem för ekonomin, så kör på bara.

7. Å nej, FÖR låg inflation. Jag vill ju ha MOT låg inflation, har ni det?

8. Kanske dags för vår idiotiska regering att sluta lägga så mycket av våra skattepengar på hög och faktiskt investera då?

9. ELI5 varför är det dåligt med för låg inflation?

10. Jag ser gärna låg inflation ett tag. Jag är fattigare idag än när jag började jobba för fem år sedan även fast lönen har “ökat.” Brukade kunna lägga undan 8000 i månaden. Nu kan jag lägga undan 4000 om jag lever snålt. 

11. ”För låg” inflation är faktiskt dåligt och skulle kunna göra att återhämtningen inte kommer igång som förväntat.

För att förklara så behöver man nyansera inflationsmåttet.

Om hela korgen landar kring 0-1% så betyder det i regel att vissa kategorier har gått ned i pris. Inflation är ett mått på prishöjningstakt ja, men man ska komma ihåg att det är en ihopbakad siffra av många kategorier.

Är det en konsumentnära kategori för typ sällanköp eller liknande så finns det risk att konsumenterna identifierar att priserna trendar nedåt, och därmed väntar tills ”priserna kommit ned”.

Det blir ur synvinkeln för tillväxten en nedåtgående spiral. För samhället kan det slå hårt ifall det leder till att anställda i dessa verksamheter förlorar jobbet.

Om man tar exemplet för sällanköp så importeras en stor del av dessa varor, så det finns en enorm prispress nedåt i form av billigare importpriser.

Makroekonomi är jäkligt krångligt ämne för det är ett enormt system man behöver ta hänsyn till.

12. Jag kommer inte att spendera mer eftersom inflationen kommer att vara för låg ett tag. Jag är trött på att leva i en ekonomi som tvingar oss att spendera för att klara oss och där det inte finns lika gott om jobb som tidigare.

13. Vi behöver några år av “för låg” inflation efter shockinflationen.

14. Man får väl höja lönerna ordentligt då?

För det sägs ju vara inflationsdrivande.

15. Förutspår att Riksbanken kommer att ligga en halv cykel efter, som vanligt

16. Inflationen är för hög!!!! NEJ NU ÄR DEN FÖR LÅG!!! VI KOMMER DÖ ALLIHOPA /s

17. Hur ska vi kunna hålla pöbeln hungrig om de inte blir fattigare varje år?

18. Alternativ rubrik: Kronan starkare när dollarn går ner.

19. Inflationsmålet borde vara ”i genomsnitt 2% över en femårsperiod”, snarare än 2% varje enskilt år. När vi haft 3 år med 15% inflation är det inte rimligt att vilja trycka upp inflationen till 2 om den ligger under.

Sen tror jag att målet att ha konstant inflation bygger på bro-science. Jag är övertygad om att ett stabilt valutavärde (0% inflation) skulle vara utmärkt.

20. Kronan har stärkts mot dollarn mycket ja, men kronans styrka är ganska låg generellt mot de flesta andra valutor.

Kan omöjligt påverka inflationen annat än på kort sikt.

21. NEEEEEJ LÅG INFLATION ÄR DÅLIGT FÖR DÅ KOMMER JU FOLK SLUTA KÖPA SAKER FÖR DERAS PENGAR FÖRLORAR INTE SITT VÄRDE KÄR MAN SPARAR NEJNEJNJEJ

22. > Experter: Kronans styrka kan ge för låg inflation
    >
    > […]
    >
    > Sammanfattningsvis är rådet från fyra av fem experter som DI talat med att styrräntan bör lämnas oförändrad.

Hm… Alternativ rubrik “1 expert av 5 anser att inflationen kan bli för låg”

Det är alltså bara denna Robert som tycker att det är så allvarligt att man kan behöva sänka styrräntan. Inte ens professorn Pär? Som mer anser att _om_ det fortsätter och _om_ det går för fort så _kan_ det finnas en risk för alltför låg inflation.

Usch, blir bara så störd på denna typ av artiklar med cherry picking som inte utgör ens nära majoritet hos expertisen. Narrativet blir skevt och folk blir förvirrade; tveksamt att man gör en journalistisk tjänst.

Leave a Reply