Ett utflyktstips för alla intresserade av svensk historia: Riddarholmskyrkan i Stockholm, kyrkan som är full till brädden med gravlagda digniteter från vår stolta svenska historia. Kyrkan har öppet mellan maj och september.

Posten är hämtad från min nystartade subreddit r/Svenskastormakten, därav fokuset på gravlagda personer från svensk stormaktstid.

Riddarholmskyrkan i Stockholm är de svenska monarkernas gravkyrka, från och med Gustav II Adolf. Det är Stockhoms äldsta kvarvarande byggnad, uppförd i slutet av 1200-talet. Inga reguljära gudstjänster hålls i kyrkan, förutom julotta.

15 monarker är gravlagda här, fördelade på tre olika gravkor: Det Karolinska gravkoret, det Gustavianska gravkoret och det Bernadotteska gravkoret. Utöver regenterna vilar ett stort antal regentgemåler, prinsar och prinsessor i kyrkan.

De medeltida kungarna Magnus Ladulås och Karl Knutsson Bondes sarkofager finns också i kyrkan. Vid en gravöppning 2011 visade det sig emellertid att det inte var Magnus Ladulås kropp som låg i aktuell sarkofag.

Förutom kungligheter är ett stort antal prominenta personer ur den svenska adeln gravlagda i kyrkan, bland andra de stormaktstida fältherrarna Lennart Torstenson och Johan Banér.

Är man historiaintressad grips man ofta av tankar på livets förgänglighet. Alla personer man studerar är ju döda sedan länge. Deras livsgärningar lever hursomhelst kvar. Det sägs att inför döden är vi alla lika. Jag tycker mig emellertid se vissa skillnader även för avlidna människor.

Bild 1: Riddarholmskyrkan. Bild 2: Gamla stan i Stockholm med Riddarholmskyrkan nedtill på bilden. Bild 3 – 5: Interiörer. Bild 6: Karl Knutsson Bondes och Magnus Ladulås sarkofager. Bild 7: Karolinska gravkoret. Bild 8: Gustav II Adolfs sarkofag. Bild 9: Karl X Gustavs sarkofag. Bild 10: Karl XI:s sarkofag. Bild 11: Karl XII:s sarkofag. Drottning Kristina abdikerade ju och konverterade till katolicismen och ligger begravd i Peterskyrkan i Rom.

En inte helt gravallvarlig musikvideo med det amerikanska bandet Ramones ""Pet sematary", med vyer från en mer ordinär begravningsplats: https://youtu.be/HJWFsZ_YUc4?si=pO1XZ2RST5OZJYyx

Ok_History_4163

1 comment
  1. Kyrkan är bara öppen för allmänheten mellan maj-september, och kyrkspiran kommer att tas ner nu i februari. Kan vara värt att tänka på.

Leave a Reply