Museum har kortlagt landets 1.538 statuer i det offentlige rum

CruelLincoln

5 comments
  1. >Adspurgt, om tiden stadig er til at hejse statuer til minde om historiske personer, svarer ministeren:

>»Det ved jeg ikke. De står jo flot rundtom i vores landskab, og kunstformen har eksisteret i mange år. Man kan sagtens argumentere for, at kunst og udtryksformer kan materialisere sig på andre måder, og det blander jeg mig ikke i. Men jeg vil forholde mig til, at der er en del betydningsfulde kvinder, der mangler«, siger han.

Hvorfor skal vi i nutiden bruge energi på at udkæmpe fortidens kampe? Ja, kvinder blev undertrykt og overset i de epoker, hvor statuer blev brugt som ideologisk våben. I dag rejser vi ikke længere statuer, men det skal vi åbenbart til at gøre igen, så vi kan udligne fortidens uretfærdighed?

2. >Der er i Danmark flere statuer af afklædte kvinder end af kvinder med historisk betydning, viser kortlægning af statuerne rundtom i Danmarks kommuner.

Her vil jeg lige indskyde, at uden afklædte kvinder ville der slet ikke være en historie.

3. Statuer i det offentlige rum er fantastiske, især når de er lavet af lokale eller danske kunstnere og de sker på privat initiativ, og ikke er sovset ind i statslige ekspertpaneler. Her 3 eksempler(tæller Olsen banden så som 3 mænd?)

*Karen Blixen har fået sin plads på Skt. Annæ Plads og blev indviet i onsdags. Skulpturen har været undervejs siden 2017 på initiativ fra en privat projektgruppe omkring Marie Breyen ud fra ønsket om at rejse statuen til ære for den verdensberømte forfatter et sted i hjertet af København. Det er billedhugger Rikke Raben, som står for udførslen. Den er støbt i bronze og sat på en bænk af rød Wasa-sandsten, dvs. i talehøjde i modsætning til den klassiske piedestal.*

*Den kendte journalist, forfatter og manuskripftforfatter Lise Nørgaard får nu fast plads på en bænk på Roskildes gågade, Algade. En lokal forening i byen, Vejlauget Gågaden, barsler nemlig med et kunstprojekt, der munder ud i en bronzestatue af “Matadors mor” i menneskestørrelse, der skal sidde på en bænk på gågaden. Statuen bliver indviet til september, skriver Dagbladet Roskilde. Projektet koster 350.000 kroner, og pengene stammer fra den leje, som gadens butiksindehavere betaler til kommunen for at have varer udstillet på gaden ud for deres butikker.*

*Valby Tingsted, Valby. Siden 2019 har initiativtager Henrik Hansen arbejdet på at realisere drømmen om en Olsen Banden-statue. Efter ønske fra afdøde Morten Grunwald skal statuen placeres på Valby Tingsted med front mod Nordisk Film-studierne på Mosedalvej. Statuen, som består af tre bronzefigurer af Egon, Benny og Kjeld, er skabt af kunstneren Thor Larsen. Dermed realiseres seks års hårdt arbejde for Henrik Hansen, initiativtager og formand for Olsen Banden Statue Foreningen, med at få indsamlet to millioner kroner i donationer.* 

4. Men kan ikke præsentere en læsbar rapport(kors i r,noget makværk på
    https://mapsmuseum.com.)

En opgørelse om køn på statuer er ligegyldig info,der alene afspejler en forgangen tid hvor Mænd rejste statuer af sig selv eller hinanden
    eller af nøgne kvinder,det er et historisk fænomen.

At begynde at indføre enligestilling på statueområdet er sgu 1. World Problems af højeste karat.

Hvis der er kvinder gerne vil have flere statuer af kendte kvinder og kvinder med tøj på må de gå ud og rejse pengene til det.
    Og i øvrige er der i de seneste år rejst statuer af Karen Blixen Nilsine Nielsen og Mary Thomas .

Leave a Reply