Betyget F slopas – men det dröjer

Big-Cap558

12 comments
  1. Det sjunkande skeppet Liberalernas sätt att fixa skolan – ta bort underkänt

2. Vad ska detta lösa? Eleverna kan ju fortfarande lika lite, det blir ju bara maskerat.

3. Enda som händer om man slopar F är att man får in sämre elever på gymnasierna och så vidare. Som då lärare och andra ska “hantera”.

4. Har det skett en enda meningsfull ändring av betygsystemet sen man slutade med relativa betyg?

5. Frågor till en lärare om någon är här:
    Upplever ni att detta kommer hjälpa?
    Vad jag hört måste man redan nu göra handlingsplan för att få sätta F, U, IG eller inget betyg alls.
    Hur taggade är ni på en tiogradig skala där 1-3 är IG/F gissningsvis?

6. Jag har ingen åsikt men ni är medveten om att F/IG inte var en grej förut? Det ändrades under 90-talet. Jag ser många äldre betygsdokument och vad hände förr med de som hade låga betyg? Jo de kunde börja gymnasiet, lära sig ett yrke och hade mycket större chans att komma ut i jobb än vad de hade haft idag.

7. Det är ju bara **grundskolebetyg**, och du måste fortfarande ha en fyra i snitt för att vara behörig till gymnasiet så du kan knappast ha ettor/tvåor i allt. Man ska inte behöva straffas för att gympa är ett ämne; F i grundskola fyller inget syfte alls.

8. Bra. Det “hårda” F-et verkar bara ha skapat en massa extraarbete för lärare utan att elevernas faktiska kunskaper har ökat. Sen vet jag inte om ett helt nytt betygsystem var så jäkla nödvändigt, du hade ju kunna behålla nuvarande eller gå tillbaka till 1-5 systemet.

9. Jag ogillar skarpt det här problemet. Principen är väl okej, att inte låsa ute någon från vidare studier, men själva problemet är ju fortfarande kvar.
    Betyger F är ett symptom och visar att någonting behöver göras åt undervisningen och det problemet försvinner ju inte magiskt av sig själv för att man tar bort betyget. Förbättra lärartätheten och situationen i klassrumen så löser sig detta problem av sig självt.

Ett förslag jag hoppas dom kör på är det som tas upp i Expressens artikel på samma ämne:
    “Lärarna ska enligt regeringens förslag få minst lika mycket tid på planeringen som undervisningen menar Mohamsson.”
    Det där hade gissningsvis dubblat lärartätheten och är ett riktigt bra förslag. Men då flyttar vi istället flaskhalsen till lärarutbildningarna om vi inte vill ha en skola fylld med olegitimerade lärare. Bättre villkor för lärarna!

10. Jag har bara läst kort om detta, men kan väl tycka att det verkar bra, åtminstone på ytan. Att man kan tillåtas vara svagare i ett ämne men starkare i ett annat för att godkännas ser jag som positivt, men som sagt så har jag bara läst kort om detta.

Annars så är det väl konsekvent med hur det är övrigt i landet med antagningskrav och utbildning, man får konstant sänka kraven för att få in folk.

11. 1-10 alltså? Där ingen kommer få 1 eftersom att F slopas? Vad var det för fel på 1-5 eller IG-MVG?

Onödigt krångel med att byta skalor hela tiden, om ungdomar misslyckas i skolan är det väl kanske inte betygens fel?

12. VAD SPELAR DET FÖR ROLL vad betygen heter? 1-5, IG-MVG, A-F osv. Vad sägs om att vi håller oss till en skala och lägger fokus på att lära barnen så mycket som möjligt istället.

Leave a Reply