GoMore sløjfer samkørsel

Hestefar1

15 comments
  1. Træls, men det var altså også en spøjst prissat service nogen gange. Oplevede ofte, også før Flixbus kom til, at det var billigere at tage offentlig transport end en GoMore, og tiden der var sparet var ofte minimal.

2. >- I dag udgør samkørsel mindre end en procent af GoMores forretning, og siden de store tab af passagerer under covid har konceptet været en underskudsforretning.

3. En skam. Jeg har haft mange gode oplevelser med GoMore. Når jeg rullede til koncerter oprettede jeg ofte en tur, også var der altid en andre der skulle til samme koncert.

4. Det er længe siden jeg har brugt det. Ofte er FlixBus eller Kombardo billigere, og man slipper for at føle sig forpligtet til at snakke hele vejen

5. Øv, min mand er en af dem med fest lift derinde – han har stadig mange med hver uge…

6. Virkelig ærgerligt!! Håber nogen lynhurtigt får stablet en pendant på benene, så man igen kan give og få lift 🤞🏼

7. Jeg brugte det tidligere rigtig meget fra Fyn/jylland til København.

Dog faldt udbuddet desværre de seneste år. Kunne godt lide det.

8. GoMore har ødelagt det for sig selv.

Jeg har brugt det rigtig meget. Til at starte med tog de et mindre gebyr på 2-3% af turen.

På et tidspunkt hævede de det helt ekstremt til 9kr + 12%

Dvs på en tur til 400,- hvor jeg havde 4 passagerer så snuppede de næsten 80kroner. 80 kroner for absolut ingenting.

Der gad jeg ikke længere bruge det, mange folk hævede priserne for at kompensere for at GoMore tog så stort et gebyr og jeg syntes ikke længere det var besværet værd.

Derudover synes jeg også der kom til at herske en stemning om at folk forventede at blive hentet på adressen, folk forventede på en eller anden måde en ekstra service. Men det hang jo nok sammen med det ikke var specielt billigt længere.

9. Udbudte flere gange ture fra kongeåen til CPH selv og jeg finder det irriterende at servicen er væk. Den reducerede udgifterne til ferien.

Satte altid lidt over en orange med pladsbillet og var der fuldt hus dækkede det bro og opladning.

Fleksibilitet har en pris og når man ser på bus og togafgange på visse tidspunkter og i weekenden så. Skulle jeg være i cph før 10 om lørdagen så var tog og bus aldrig rigtig en mulighed.

10. Gomore har aktivt prøvet at flytte folk fra samkørsel over til billeje i lang tid. Mathias skriver selv deres strategi i deres pressemeddelse:

*”Jeg håber, at du til gengæld kan få glæde af nabo-til-nabo bildeling. Enten som lejer eller som udlejer. Eller at du stadig i ny og næ kan finde en samkørselsrejsepartner fx via de Facebookgrupper, der er etableret for en række ruter i Danmark.”*

Per december 2020 ændrede Gomore deres hjemmeside, for nu primært at fokusere på biludlejning. Alt handler om udlejninger af biler, som kan ses her via WayBackMachine – [Før](https://web.archive.org/web/20201103121118/https://gomore.dk/) og [Efter](https://web.archive.org/web/20201228102104/https://gomore.dk/). Prøv f.eks. at finde samkørsel i deres app. Det kræver at man gå ind i indstillinger og vælger at man vil ændre appen til samkørselstilstand.

*”Flixbus begyndte at tilbyde billige busbilletter mellem landets større byer. Det flyttede mange passagerer fra biler til busser i løbet af 2019, og COVID ramte dernæst samkørsel meget hårdt i 2020-2021.”*

Det har helt sikkert spillet en faktor, men fokus på at få folk væk fra samkørsel og over til udlejning pga. en større bundlinje vil jeg mene er en meget større årsag.

Heldigvis er det jo en relativt simpel hjemmeside der kræves for at lave samkørsel på den måde. Jeg tænker nok, at der skal være nogle andre der vil tjene 10% på alle lift uden at gøre det store. Når Gomore selv opgiver deres “netværkseffekt”, så kan Blablacar eller en anden spiller jo bare gå ind og få en gratis omgang.

11. Jeg har satme brugt GoMore-lift meget, specielt som studerende og *specielt* inden corona. Det var rigtig fedt. Jeg kan ikke genkende det med, at folk fik store forventninger ifm afhentning osv; jeg mødte bare op der hvor chaufføren sagde at turen startede. Rigtig ofte var folk flinke til at sætte af bestemte steder og generelt være fleksible, men jeg forventede det aldrig og planlagde altid efter chaufførens egne angivelser. Ærgerligt at det forsvinder, men mon ikke der dukker et alternativ op?

Jeg har én gang prøvet GoMore billeje og *fuck det*. Ham gutten jeg lejede af skrev fandme som om vi lavede en hemmelig FBI aftale og processen ved afhentning og aflevering var totalt vanvittig. Prisen var en mikroskopisk lille smule billigere end “normal” billeje, men til gengæld var normal billeje uendeligt nemmere og mere behageligt.

GoMore blev meget stort, så det var vel uundgåeligt at grådighed og enshittification blev udfaldet af noget godt igen igen. Zzz.

12. Det gør mig lidt ked af det. Jeg har både som bilist og passager været på en del ture rundt i kongeriget. Facebook grupper er alt for spredte og kaotiske til at være et godt alternativ.

13. Jeg tror ikke der var nok produkt de kunne tilbyde ved samkørsel. Jeg lejer en del ud gennem GoMore fordi vi har altid mindst én bil der ofte står stille. De tilbyder både en solid forsikring, en god platform med masser af kunder, og et nøglefrit system så lejer og udlejer ikke engang behøver mødes.

Det er samlet set et ret godt produkt der er de 20% de tager i kommission værd. Samtidig er det meget sværere at køre udenom platformen, fordi så er der ingen nøglefri, og du skal bruge din egen forsikring. (Som nok ikke dækker vanvidskørsel af en lejer…)

Omvendt, med samkørsel kan man nemt bare aftale udenom GoMore ved at add’e folk på WhatsApp, eller Facebook hvis man har brug for at køre ofte, og der er ikke rigtig noget “ekstra” der kan kobles på.

14. Meget øv.

Jeg kører ugenligt fra nord til syd (275 km) og tager 85 kr for det, man ved hvornår man ankommer og turen bliver aldrig aflyst.

Det har jeg og mange passagerer været glade for.. Det stopper nu og nu får jeg bare voksende brændstof udgifter

Leave a Reply