Hvorfor virker danske huse så ubeboede, som et filmset? Sidste sommer tilbragte vi en længere periode i Danmark; vi er fra Tyskland. Vi rejste primært gennem Jylland. Mens vi kørte (som i øvrigt er meget mere afslappende end kaoset på de tyske veje), blev én ting ved med at slå mig, og jeg har spekuleret på: hvorfor ser danske huse ofte så tomme ud? De virker virkelig ubeboede, som kulisser i et videospil. Jeg så mange huse stå alene på store grusgrunde eller omgivet af slået græsplæne. Det eneste "liv" var ofte en robotplæneklipper, der kørte rundt. Ingen blomsterbede, borde, stole, grillpladser… ingen dekorationer, ingen børn, der legede, simpelthen ingenting.

Jeg er vant til noget helt andet i Tyskland. Hvad er årsagen til dette? Eller er det mere et spørgsmål om selektiv opfattelse?

Billederne er i øvrigt fra Street View. Jeg kunne ikke tage nogen billeder, mens jeg kørte.

Nullgeneration

8 comments
  1. Mon ikke der er noget selektionsbias på spil? Både der, hvor jeg voksede op, og hos mine bedsteforældre i den anden ende af landet, var det ikke ligefrem fordi folk levede med *manicure*-græsplæner.

I øvrigt ved jeg ikke om alle de billeder, du har udvalgt, rent faktisk fremstår som kulisse-agtige huse.

2. Du har sikkert kørt af vestkysten, det eneste de med sikkerhed kan få til at grå er fyrtræer og hyben buske, det blæser alt for møj. Tag østkysten næste gange og du vil se en hel anden verden

3. Det er vel ikke alle huse der gør det, men jeg må da nok give dig ret i, at de huse du har fundet her er så sterile og kedelige at se på, at man skulle tro de var ubeboet.

4. Livet leves på bagsiden, fordi folk ikke gider beglos af bilister?

5. Fordi danskere er besatte af at slå græs, bekæmpe ukrudt og i det hele taget save, klippe eller forgifte alt der vokser. Det er forfærdeligt. Der hvor min mor bor var der engang kolonihaver, proppet med buske og træer og alt muligt andet fordi folk ikke boede der. Med årene blev det til små parceller og folk gik amok med at fjerne alt, til der kun var liguster, græsplæne og carport tilbage. Det er blevet som på alle dine billeder + lokalplanen er så stram at alle husene ligner hinanden til forveksling. Det skule være så godt, men det er dødssygt ..

6. Folk vil hellere bo i de større byer med daginstitutioner, skoler, indkøbsmuligheder og arbejdspladser end i små landsbyer der mangler disse ting.

Rent samfundsmæssigt er det meget dyrt at holde liv i de små landsbysamfund, hvorfor flere og flere af dem dør, når de ældre generation går bort.

Husene kan reelt sagtens stå tomme uden beboere, fordi der ikke er nogen der vil bo der.

Her er en ældre artikel der kortlægger problemstillingen og antallet.

https://bygtek.dk/artikel/byggeri/der-er-masser-af-tomme-huse-bare-ikke-der-hvor-vi-vil-bo

7. Danmark eksisterer ikke.
    Det er 6 millioner skuespillere der er ansat til at narre tyske turister

Leave a Reply