Københavns Kommune handlede ikke med respekt for folkeskolelærers ytringsfrihed [til at udtale sig om voldelige elever]

URZ_

3 comments
  1. Klokkeklar sag fra start. Utroligt det skulle komme så langt. Også politisk svigt fra den ansvarlige borgmester.

2. >”Offentligt ansatte har en nu lovfæstet ret til at gøre brug af deres ytringsfrihed – og derved bidrage med deres viden og erfaring til at kvalificere den offentlige debat – uden at blive udsat for negative reaktioner fra ledelsen. I denne sag fortalte en lærer om sine egne erfaringer som lærer. Udtalelserne fremstår efter min opfattelse klart som fremsat på egne vegne og må anses at være i kerneområdet for offentligt ansattes ytringsfrihed”, siger Folketingets Ombudsmand, Christian Britten Lundblad.

Som offentlig ansat, der har modtaget slag med og uden genstande, spark, riv o.l. på min arbejdsplads, så synes jeg uden tvivl, at jeg er i min gode ret, til at ytre mig offentlig til hvad jeg har oplevet.

Det ville være underligt, hvis ens ytringsfrihed ikke gjaldt i disse situationer.

3. Siger noget grundlæggende råddent om systemet, når første reaktion på vold mod skolelærere er at forsøge at dække over nyheden i stedet for at se på problemet.

Relativt sjældent at ombudsmanden bliver nødt til at påtale et arbejdsforhold I det offentlige direkte, forhåbentlig vil det hjælpe fremadrettet.

Leave a Reply