Landdistrikter[nes Fælledsråd] roser nyt skoleudspil fra S

AageBrodtgaard

2 comments
  1. Som politisk bevidst borger, der generelt er af den opfattelse at alt hvad landdistrikternes fællesråd roser, er et dårligt forslag, lagde det da en dæmpe på min støtte til Socialdemokraternes skoleudspil at se dem bakke op.

Hvis socialdemokraterne er ambitiøse og vil finansiere deres skoleudspil med højere grundskyld vil det imidlertid stadig være et progressivt udspil som gode kræfter burde tale op.

2. Jeg kan faktisk ikke få hænderne ned. Det er bare ærgerligt at det er valgflæsk, og at de nok ikke kan samle et flertal.

Jeg læste et opslag fra en LA politiker, der skrev noget hen ad, at det ville være bedre at tilføre 5 milliarder til Folkeskolerne, og selv lade dem bestemme hvad de ville bruge dem til, og det synes jeg også ville være fint.

>I landkommuner var den gennemsnitlige udgift pr. elev i 2023 på 86.411 kr., mens den i storby- og hovedstadskommuner ligger på omkring 80.500 kr. pr. elev.

Nu vil jeg ikke doxxe mig selv for meget, men jeg har arbejdet på en skole der lå betydeligt under det gennemsnit, faktisk havde skolen et af de laveste udgifter per elev i hele landet, og alligevel lå de ret gennemsnitligt.

Jeg tror altså på, at med de penge der er i det nuværende system, at hvis man forbedrede det nok, og lærte af de skoler der klarer sig godt, kvalificeret personale, gode vilkår osv. at så ville man kunne forbedre folkeskolen inden for de nuværende økonomiske rammer.

Med det sagt, så tror jeg samtidig på, at flere penge ville forbedre de nuværende rammer, og gøre folkeskolen betydeligt bedre her og nu. Der er kæmpe forskel på skolerne rundt om i landet, nogle har betydeligt bedre rammer og vilkår end andre, og kræver massive investeringer i inventar og rennovering, hvor nyere skoler er markant foran.

Jeg synes bare det er ærgerligt, at nogle børn tydeligvis bliver tabt, som ender på den forkerte side af loven, når de med bare en smule ekstra støtte kunne have blevet gode samfundsborgere, og alene grundet grådighed og manglende investeringer, bliver rigtig mange børn og unge efterladt.

Leave a Reply