Svømmehal har sat forhæng op i omklædningsrum – I svømmehallen Gellerupbadet i Aarhus kan blufærdige badegæster vaske sig bag forhæng, og de bliver flittigt brugt.
—
RisOgKylling

Svømmehal har sat forhæng op i omklædningsrum – I svømmehallen Gellerupbadet i Aarhus kan blufærdige badegæster vaske sig bag forhæng, og de bliver flittigt brugt.
—
RisOgKylling
11 comments
det er da fint, så får folk vasket sig
Det føler jeg egentlig er et godt tiltag. Hvis det nu bare er det, der skal til.
Desværre er der stadig nogle mennesker, som (heller) ikke vasker sine fødder eller røv sprække (derhjemme), hvad gør vi med dem? ☠️
Jeg kan huske fra dengang jeg var spejder at en af mine veninder ikke kunne komme med på svømmehalstur, fordi hun var meget blufærdig. Jeg tænker at en ordning som denne nok kunne have gjort det lettere for hende at deltage i den slags.
Hvis nu man forestiller sig at svømmehaller aldrig havde eksisteret og man så opfandt det her og nu – så ville det, i min mening, også virke lidt underligt at man skal stå der nøgen og vaske sig sammen med andre. Jeg er 38 og jeg har altid synes det var lidt underligt, både i folkeskolen før idræt, da vi som helt små både var drenge og piger i samme bad, og senere da det var opdelt og som voksen i svømmehallen.
Der er helt sikkert sket et blufærdighedsskift siden de glade 60’ere. Noget af det er nok den uundgåelige indflydelse fra de bonerte amerikanere og alle de medier vi låner derfra. Noget af det er måske også den større opmærksomhed på individet, vores følelser og folks grænser.
Og ja noget af det er selvfølgelig også andre kulturer. Men personligt ville jeg da også altid gerne have foretrukket et badeforhæng.
Dejligt da. Det kunne være fint hvis der også være den mulighed i andre svømmehaller
I DGI Huset i Vejle bemærker jeg ikke at den mulighed har nogen effekt. Man ser aldrig nogen benytte det forhæng. Det er en kende naivt at tro det er “blufærdighed” der driver badesynderne.
Jeg synes det er et problem at der er dårlig hygiejne. Så på den måde lyder det her som et godt initiativ.
Jeg synes dog også at det er et problem at mennesker er blufærdige. Det er unaturligt at vi ikke kan være naturlige. Det har vi været i hele menneskets historie indtil for relativt kort tid siden.
I Japans mest populære badesteder, de såkaldte onsens, er man nøgen fra man ankommer til at man forlader stedet igen. Der er intet udseende forkert og alle er lige. Man er bare et menneske i vandet.
Jeg havde det selv svært med nøgenhed som ung. Og jeg ville nok have ønsket en autoritet som havde udfordret mig og sagt at jeg ikke har nogen forpligtelse til at se ud på en specifik måde og ikke skal føle nogen skam over at jeg ikke gør det. Hvad jeg havde troet på det, så ville jeg ikke have følt mig utryg i et svømmebad.
Den er sgu da også lige til højrebenet. Man kan bare være forundret over det ikke er blevet gjort lidt før.
Før i tiden havde man bademestrer. Måske de skulle indføres igen, så der tjekkes om folk vasker sig.
Er ligeglad med om der er forhæng eller ej, bare folk vasker sig ordentligt
I moved here as an adult and we don’t do this in Australia, it feels like our public pools are like 30% chlorine . But I live in Denmark and I just got on over it and did as required by the pool, weird at first but whatever. I do feel for my students however, international school and coming from different cultures. They genuinely want to do the right thing but just need 5 min of privacy to get it done. It would take us forever to get into the pool with like 20% of the class wanting to use the 1 isolated shower. Some kids just never got to swim and feel like there is something wrong with them. It’s really confronting to shower around full grown naked men for many of them.
I also didn’t appreciate some older men who would yell at the boys waiting to use the single shower to get in the other shower with everyone else. I understand it’s frustrating for them to see but the kids just weren’t ready to do that and yelling at them makes it worse.
Mest affekterede journalist nogensinde.