När våra grymma skidtjejer i förra veckan tog hem samtliga medaljer i OS-sprinten valde sanningsföraktande opportunister att sprida en fabricerad bild på en påhittad artikel av Aftonbladets Anders Lindberg. Den påstådda rubriken, som Lindberg alltså aldrig skrivit, löd:

Kul med trippel, men var är våra ortentjejer?

Underrubriken, även den fabricerad, löd:

I Kristerssons Sverige är pallen blond och ingen bär hijab

Kommentarsfälten gick varma om hur Lindberg borde "sitta inlåst med tvångströja", att han "hatar sitt egna etniska ursprung när han väljer en sådan rubrik" osv. Som någon som värderar sanningen mycket högt blev jag sorgsen, men inte förvånad.

Sanningens kamp mot lögnen utkämpas inte på lika villkor. En lögn kan formuleras och spridas på några ögonblick, utan särskild ansträngning. Att motbevisa en lögn är ofta betydligt svårare – inte minst för att det är fundamentalt svårt att bevisa att någon inte sagt något eller att något inte hänt.

Vi som värdesätter sanningen har bara ett vapen: källhänvisningar. Sir Tim Berners-Lee gav oss världshistoriens enklaste sätt att källhänvisa: hyperlänken. Ta fasta på det! Dela information via länk, inte skärmdump. Rösta ner och kritisera skärmdumpar och citat utan tillhörande länk – även om de är sanna! Kräv belägg för att det som påstås är sant, inte för att det är falskt.

(Det är helt rimligt att dela en skärmdump tillsammans med en länk, eftersom originalinnehåll kan raderas, eller att använda en skärmdump för att öka tydligheten i det man vill förmedla.)

Det är möjligt att vi ändå är chanslösa mot lögnens slagkraft i sociala mediers tidevarv, men vi kan åtminstone försöka.

DogeGode

9 comments
  1. Kvittar la om det är sant, det är för jävligt ändå!!! 😠😡😡😤

2. Hans vinklingar och lögner borde också förbjudas. Är nog den värsta av dom alla, tillsammans med Cantwell. Radarpar i propaganda.

Edit: jag syftar alltså på Anders Lindberg (och Oisin Cantwell, båda på Aftonbladet) som nämns i inlägget, inser att det är väldigt oklart.

3. Då blir det inte en röst på moderaterna i år då, aldrig igen….

4. I mitt X-flöde så finns det iallafall ingen post gjord efter Feb 13 av SwedishPM som den ovan. Iofs bra lektion i källkritik, det lär jag ge dig :).

5. Kom igen folket! u/DogeGode gjorde ju en bra fake, och drev verkligen hem poängen när ni nu alla tror att Kristersson faktiskt har skrivit det där. Kolla källan, alltid! Innan man gjort det är det ingen vidare ide att gå ut och internet-ragea.

6. Här innan nån kommer och säger att botemedlet är decentraliserad social media och öppen källkod på alla myndigheter.

Vi kommer snart uppmärksamma problemet på riktigt. Hoppas bara vi hittar ett rimligt spår på hur man löser det.

Tyvärr är nog lösningen nått som jag varit emot typ hela mitt liv.

Mer kontroller av myndigheter.

För vi kommer aldrig få hela väst att kapa linan helt.

7. Fejkade tweets åsido så har det här en mycket enklare lösning. Sluta tro allt ni ser på internet, och sluta reagera som förvuxna dagisbarn så fort ni ser något ni inte gillar.

Leave a Reply