Såfremt nuværende målinger holder, der kommer en nordsøisk i samarbejde med LA, en nordsøisk i samarbejde med Venstre og 2 nordsøiske i samarbejde med Socialdemokratiet.
Som jeg ser det er de tre ovenstående de mest sandsynlige sammensætninger. Har svært ved at se Moderaterne og Borgernes Parti nå til enighed og anser mest Borgernes Parti som et protest parti.
Er det mere realistisk at DD hopper i kanen på midten hvis stats og forsvars ministerne bliver ombyttet? Vil SF skide på deres udtalelser omkring V og indgå i en centrum regering for at afholde DF og Borgernes fra indflydelse ligesom Elleman gjorde efter sidste valg med omvendt fortegn?
Er der en halv lille finger hvor Løkke hopper i med hele den røde blok så længe han fastholder udenrigsministeriummet? Det er svært at se situationer uden Moderaterne ligenu
—
just_anotjer_anon
7 comments
Husk at SVM var en af de første regeringer med sit eget flertal. Vi har en lang historik med mindretals regeringer, hvor nogle partier danner parlamentarisk grundlag.
Det er svært at sige før valget, især fordi at mindre tals regeringer også er en ting.
Der kan nå at ske rigtig meget i valgkampen endnu.
radikale har den stiveste pik det her valg ser det ud til
Du skal huske at de Nordatlantiske mandater sjældent vil stemme *imod* en regering, og at de derfor ofte tæller med op til de 90.
Og min feberdrøm der ikke kommer til at ske. https://imgur.com/a/SPw44Qg
Hvis målingerne holder, så tror jeg, at det mest sandsynlige er en S-SF-M.
Den kan bygges på et flertal med RV, Ø og Å, ligesom de nok kan smide tre nordatlantiske med i hatten.
Regeringen vil samtidig være nogenlunde manøvredygtig, og den kan arbejde både til højre og venstre. Om SF så kan holde til det må tiden vise.
Hvis der er rødt flertal med Moderaterne, er jeg også nogenlunde sikker på, at Mette F er nødt til at have SF med i regeringen, fordi hun ikke igen kan klare, at de står udenfor teltet og pisser ind.
PS: Synes det er sygt forvirrende, at de bliver grå dem, som man vælger i flertallet.
Det nærmeste jeg kan finde på en løsning hvis intet ændrer sig, er en rød blok med moderaterne oveni.
Ellers så skal man have SF og Konservative til at sidde sammen, og det tvivler jeg på kan ske. Konservative kan kun rykke til midten ud fra deres miljø og klimapolitik, resten af områderne er de for langt ude på.
‘Problemet’ for at gøre regeringsdannelse nemt, er at SF er for store til at holde udenfor med en midterregering. SF har for tydeligt sat grænser i forhold til hvad de vil støtte.
Hvis SocDem bekender sig som højrefløjsparti, så kunne det være muligt med en S, V, K, DF, DD kombination.