De senaste åren har vi sett en markant minskning i antalet donerade påsar och antalet blodgivare i landet. Det är en oroande utveckling, speciellt med tanke på det rådande säkerhetsläget. En terror attack, naturkatastrof eller stor olycka skulle kunna leda till att personer dör som en konsekvens på blodbrist beroende på vart i landet man befinner sig i. Fyrtio minuter ur din dag ett par gånger per år kan vara det som gör att en far inte behöver se sitt barns begravning, eller att ett barn får se sin mor på studenten.

Du anmäler dig snabbt på länken här https://geblod.nu/boka-tid/, det tar ett par minuter, du kan skippa tre stycken youtube shorts, reels eller reddit inlägg så är du klar.

En vanlig blodgivning går snabbt och är nästintill smärtfri, du får gratis fika, en liten kontroll av ditt blod, och beroende på vart du ger kan du få väldigt fina gåvor av sjukvården. Dessutom mår man väldigt bra i sinnet efter en blodgivning, det är en slags tillfredställelse som jag aldrig upplevt utanför en blodgivningssituation.

Battlemaster420

6 comments
  1. Jag tror att fler hade blivit blodgivare om man hade fått någon slags förtur om man själv behöver blod i framtiden, det är väl också så att man är lite rädd för ev. biverkningar som kan komma. Plus är det ändå inte alla som “orkar” ta sin tid för att boka tid och sedan ta sig dit för att ge blod

2. Slutade av medicinska skäl. Kan tänka mig att många som blir äldre inte kan göra det längre och det finns färre unga idag? Vet inte, men kan vara en av anledningarna.

3. Sambon ger. Jag fick sluta pga hälsoskäl. Bör vara ok igen dock men får inte nu pga tatueringar som kommer ske relativt konstant närmsta åren.

4. Jag skulle vilja och gick det för att testa om jag kunde bli blodgivare vilken jag kunde, men efter det har jag blivit lite skraj… måste någon ta med någon så kanske det känns bättre

Leave a Reply