Första bilden: jag har kikat runt på vilken dag som passar mig bäst, den 7e, 8e eller 9e april och lade märke till att tåget 18:48 jag klickat in på plötsligt blev dyrare, 545:-.
Andra bilden: ny bokning öppnad i annan webbläsare(så inte samma cookies) efter att den första bilden togs där ursprungspriset på 355:- var kvar.
SJ höjde alltså priset med 120:- för att jag tittade på alternativet och inte bokade direkt genom att cookies lagrade vilken resa jag var mest intresserad av och justerade priset när jag kom tillbaka till den dagen. Men för resten av världen är priset fortfarande 355:- eftersom de inte kikat på detaljerna kring tåget 18:48.
Hur i hela helvetet kan detta anses vara lagligt? Vi kan inte ha Ryanairs skitmetoder som ribba för vår enda tågaktör särskilt som de i praktiken har monopol
—
thewinberg
5 comments
SJ är inte en statlig aktör, och har inte monopol i varken teorin eller praktiken..
Troligen får de även om det är moraliskt förjävligt. Kika med konsumentombudsmannen och se vad de säger.
tack för tips detta är lifehack ju
Du får ju ett svart mycket fräsigare tåg med det dyrare priset. Inte dåligt för ett par hundringar
SJ har dynamisk prissättning som alla andra vinstdrivande företag, välkommen till kapitalismen.
SJ är inte en “statlig aktör”, det är som vilket annat vinstdrivande företag, helt utan samhällsansvar förutom att driva in vinst till staten.
SJ är långt ifrån “vår enda tågaktör” och har därför inte i praktiken något monopol.
Är det fult? Aa, det skulle jag ändå säga men vi får se till att ha en riktig bild av systemet vi har valt.