Så i Sverige skall man som 13-åring kunna bli dömd till fängelse men inte få titta på Tiktok

Som 15-åring får man titta på tiktok och ligga med vem man vill

Som 18-årig får du rösta, lära dig döda i armén, köra bil och jobba, men du får inte dricka en öl i ditt egna hem som du hyr för pengar du tjänar på ditt arbete. Du blir hindrad från att köpa burken i den enda tillåtna alkoholbutiken.

Så 7 år innan du är mogen nog att köpa en öl så är du mogen nog att bli satt i fängelse, men inte mogen nog att ha ett konto på sociala medier.

SlemFett

26 comments
  1. Kvalitén på sweddit-posts skulle öka dramatiskt.

2. Åh perfekt! Ta bort det som är bäst med Internet (en omfattande social öppen diskussion) och behåll bara det som är kass (kommers och influencers). Ett trick lika gammalt som mänskligheten. Ingenstans ska ungdomar kunna dagdriva, uttrycka sig eller existera. Bäst att låsa in barnen. All tid som inte läggs på skola och prygel är missad chans till uppfostran.

3. Jag kan bara prata ur egen erfarenhet, men när jag slutade använda Facebook så mådde jag mentalt så mycket bättre. Sen hittade jag reddit och är fast i det här träsket.

4. Haha suttit och väntat på att Sverige ska komma med detta nu när Storbrittanien, vissa andra Europeiska länder och Australien implementerat åldersgräns på sociala medier.

Man är ju inte förvånad i auktoritärismens Sverige.

5. Jag tycker inte kinesiska staten ska ha direkt access till svenska barns ögon och intryck, i en mer transformativ relation än de har med sina föräldrar.

Man är inte smart om man tycker det skulle vara önskvärt.

6. Varför stanna vid 15? 18!

Hear me out! Om staten bestämmer att vi inte ska inta alcohol och nikotin förns vi är 18 för att det är så skadligt, varför inte fortsätta med eftersom vi vet hur skadligt socialamedier är för folk-mental-hälsan? Varför har man kommit fram till 15? Vad är studien som säger 15? Någon vågade inte dra gränsen vid 18 i Australien för 15-18 kommer få rösta nästa val, men vad är det grundat på? Alla andra länder följer efter, ifrågasätter inte/vågar inte?

7. Vart går gränsen för sociala medier i det här fallet? Gäller det även anonyma plattformar som Reddit och forum som Flashback etc?

8. Det är ju tur i alla fall att du får lov att skaffa facebookkonto i samma stund som du blir förälder så att farmor kan få se fina barnbilder. Så där har Uffe tänkt till ordentligt.

9. Visst vore det bra om ungdomar inte kunde använda sociala medier, men det är inte värt det med tanke på vad som skulle behövas för att det skulle infrias. Som vanligt så är det anonymiteten som hotas

10. Staten: “Tänk på barnen”

Normala människor: “Barnen har föräldrar, Vad barnen gör är upp till deras föräldrar”

Staten: 😡 “Men jag vill ha ID på alla visselblåsarna!!”

11. Det kom ju ut nyligen nån forskning som visar att sociala medier inte alls är roten till all ondska, och ger ungdomar möjlighet att kommunicera och tala med sina egna på ett mycket bredare sätt. Du vet, sånt som fritidsgårdar brukade göra förr.

Men sociala medier behöver absolut gås igenom och man borde tvinga företagen till att ta större ansvar för content på sina plattformar. Att inte aktivt pusha content som radikaliserar på ett eller annat sätt.

12. Detta innebär i praktiken att alla vuxna måste identifiera sig på näten. Och nej, det finns inga säkra anonyma sätt att göra det på.

13. Första steget till att kräva id för att använda internet

14. Mina ungar har förbud att använda sociala medier, tictok är blockerat på wifi hemma. Man är själv uppväxt med facebook. Jag testade skiten så att mina barn slipper för det levererar inget vettigt. Att låna ungarna dötitta på hjärnröta dagarna i ända ger ingen nytta åt dem själva eller samhället.

15. Hade gärna förbjudit Tiktok rakt av, nackdelarna är större än fördelarna.

16. Jag tror alla sociala medier är psykologisk krigföring till stor grad, om inte institutionellt så genom botfarmar och påverkanskampanjer.

Om det är detta problemet eller symptomen av det man försöker lösa så tror jag man missar helt med att förbjuda barn ifrån sociala medier.

Påverkanskampanjer och psykologisk krigföring funkar på vuxna också. Det är apparna vi borde förbjuda istället för att lägga skulden på folket.

Sen så är det väldigt mycket positivt med sociala medier också. Jag tror dom flesta problemen hade löst sig om man behövde ett “anonymt bankid”* för att använda** sociala medier, och att alla andra alternativ är bannlysta.

*Med anonymt bankid så menar jag något likt vårat bankid system idag men där inte ens staten kan se vem det tillhör. Liknande lösningar finns redan idag, t.ex. zk.me. Detta för att jag tycker att en fri debatt och integritet är viktigt, men det är egentligen en separat diskussion.

**Och att man bara ser inlägg från andra som använder detta eller är såpass kända att dom är vitlistade

17. SOm jag sagt förut.

Problemet är inte Sociala medier.
    Problemet är hur sociala medier fungerar.

Gå på problemet istället.

18. Hoppas det var bara menat att jämföra och inte att du tycker att 13 åriga mördare eller bombare borde inte få fängelse.

En titt visar tydligt att sociala medier kapar barn och ungdomar helt och dom får inte samma liv som tidigare generationer fått vilket var ett mycket bättre liv. Räknar inte med att dom flesta redditors har barn och därav kanske saknar förmågan att förstå vikten i det hela.

19. Jag hade tyckt om att ungdomar inte är på sociala medier eller har sin egna kanal för att diskutera eller uttrycka sig på nätet.

Staten ska dock inte driva den frågan, speciellt om deras lösning kommer kräva ID eller personuppgifter till privata bolag från oss andra för att använda det.

Men lets be real: Vi pratar inte om ungdomars bästa, det handlar inte om det. Regeringen vill legga och ha koll på vad du gör där de tidigare inte kunnat se.

20. 15årsgräns för att ha konto på sociala medier eller för att använda sociala medier? Tveksamt att de kommer förbjuda barn att använda youtube.

21. Jag ser en kombinationsmöjlughet här. Fängelsestraff för 13-åringar som kollar tiktok!

Leave a Reply