Deres tøven i forhold til udmeldinger omkring hvad vi skal gøre for at sikre vores drikkevand tolkede jeg personligt som at de var fanget mellem at gøre hvad deres støtter i landbruget gerne ville have og hvad vælgerne gerne vil have.
Det ser så ud til at de endeligt har valgt at følge landbruget. Jeg spår endnu et elendigt valg for Venstre.
Helt grundlæggende synes jeg at det er vanvittigt at vi er et sted hvor vi overhovedet diskuterer om vi skal beskytte vores grundvand 🫠
—
cykelskur
7 comments
Ja det bliver mere og mere tydeligt at penge i politik fra erhverv er en dårlig ting.
Bevidst at ville forgifte mennesker burde være et No-go.
Men måske er det bare landbruget?
Egentlig synes jeg at hele den her debat er kørt en smule af sporet.
Faktum er jo egentlig, at Danmark har noget af det reneste drikkevand i verden. WHO har sat nogle nitratgrænser som Danmark overholder.
At man så pludselig i Danmark mener at man kun vil acceptere 1/10 af WHOs anbefalinger gør jo ikke vores drikkevand dårligere??? Det gør det bare væsentligt dyrere!?
Mindst ligeså interessant er, hvor A står i forhold til drikkevand.
Vil Magnus Heunicke nedsætte nok en langsomt arbejdende kommission som skal udrede om der er sammenhæng mellem visse kræftformer og nitrat (red.: sammenhængen er påvist) og så en udredning om hvor i landet problemet befinder sig. Efterfulgt af en ny kommission for hvilke modeller, vi kan anvende for at kompensere landmændene (med deltagelse af brancheorganisationen)…
Kræv en konkret handleplan med tidsfrister. Ingen på Folketinget bør slippe for denne problematik. Men fedt at V endelig møder konsekvenserne af deres leflen fôr landbrugsindustrien
Overordnet er der vel også et spørgsmål omkring hvad får vi ud af landmændenes forurening. Jeg er helt med på at vi skal kunne være selvforsynende på madvarer, men landbruget eksporteret jo langt størstedelen og det til en utrolig ringe profit.
Det er der det føles som om vi lader en meget lille industri på hvad 60ish tusinde mennesker ødelægge utrolig meget for at kunne leve landmænds livsstilen og eksportere….det virker på mig lidt underligt.
Landbrugslobbyen er stærk i Venstre. Jeg stemmer konservativt tror jeg, det er efterhånden det eneste blå parti man kan stemme på, uden at skulle drikke pesticider og nitrit eller nitrat..
Der er jo 3 psts om det, om dagen så nej
Jeg tror du har misforstået noget fundamentalt omkring debatten.
Man har fået mere præcise målemetoder, og man har sat grænseværdierne ned. Ned til 0,10 % af WHOs anbefalinger. Vandet kan være den bedste kvalitet i 100 år, men vi ved det ikke, for vi har aldrig kunne måle så små mængder før, og vi har derfor ikke haft så lave grænseværdier før.
Hvis man skulle lave en rigtig god analogi, så kig på de høje målinger af luftforurening der sommetider kommer fra København. Var luften bedre i 80erne? I 90erne? i 1800-tallet? (hvor hvert hus havde brændeovn)? Luftforening udledes bl.a. af HOFOR og af tog – så vil Enhedslisten være med til et straks forbud mod biler, toge og HOFOR? Eller står de på forurenernes side?!