Dit wil ik puur en alleen delen om er over te zeuren. Wat is dit een extreem kortzichtige houding. Natuurlijk gaat het ook Nederland raken als er wereldwijd een energietekort komt, wat wij importeren van de VS willen anderen ook. Toen Europa van leverancier switchte in 2022 had het ook wereldwijd effect, niet alleen in Europa. Erger nog, in 2022 zijn we met veel pijn en moeite juist naar de golfstaten overgestapt…

JustOneAvailableName

9 comments
  1. Klopt maar het duurt gewoon wat langer, voornamelijk omdat de helft van Nederland nu in het buitenland tankt .

2. Jammer. Ik ben wel weer toe aan volledig thuiswerken en autoloze zondagen.  

3. Als het echt nijpend wordt dan exporteert de VS niks meer naar Europa en zijn we de sjaak. America first gaat hij nog waarmaken ook. De VS is wat gas en olie betreft relatief zelfvoorzienend.

4. Maar misschien verstandig om nu de reserves aan te vullen, ipv over een paar maanden als de prijzen nog meer zijn gestegen…?

5. “Totdat deze situatie zo lang duurt dat er wel tekorten zijn hebben wij geen tekorten”

Klassiek gebrek aan langere termijn visie weer maar dat is een traditie van de Nederlandse politiek inmiddels.

6. Het is even afwachten wat de olielanden gaan doen, maar ik denk dat op termijn een boel olietransport dan maar tijdelijk over land moet richting Egypte en de west-kant van Saudi Arabië. Want het betreft hier in principe alleen het scheepverkeer langs Iran. Ik heb sowieso nooit begrepen waarom er niet meer pijpleidingen die kant op gaan, want dat lijkt mij economischer dan al die schepen nog helemaal om het Saudische schiereiland laten varen. Maar het is voor de oliebedrijven natuurlijk wel prettig dat ze dit elke keer als sleutel kunnen gebruiken om de prijzen weer te verhogen voor een tijdje.

7. past niet in de huidige groningen narratief, dus keihard negeren van gezond verstand.

8. Olie futures zijn nog oke. Gas futures wordt wellicht wel nijpend. Daarnaast heb ik echt te weinig verstand van de oliemarkt om er wat zinnigs over te zeggen.

Leave a Reply