Hallo allemaal, ik wist niet zo goed waar ik dit moest vragen maar ik probeer het maar hier even.

Ik verblijf tijdelijk bij iemand in Mechelen op visite, vlakbij Putte om specifiek te zijn.

Ik sliep eergisternacht rustig in de kamer. Gister wanneer het gordijn opzij schuif merk ik eerst niks (wist niet of ie er toen al was en dat ik gewoon hem over het hoofd zag). Daarna kom ik pas in de avond terug en zie ik op de railings langs het raam (raam is dicht) een vleermuis soortvan liggen. Niet ondersteboven hangen of dat soort onzin gewoon letterlijk liggen.

Ik doe voorzichtig het raam open zodat ie zelf naar buiten kan vliegen.

Uiteindelijk vond de persoon die naast me stond het zo slim dit beest met een liniaal een zetje te geven en dan raakt ie natuurlijk in paniek en vliegt ie cirkels rond de lamp.

Nouja uiteindelijk rennen we gewoon de kamer uit nadat we het licht uitdoen. Komen we 10 minuten later terug en vinden we hem nergens meer. Dus zal vast wel weggevlogen zijn.

Nu ben ik alleen een beetje in paniek. Want ik heb wat vragen

Ten eerste waar komt dit beest vandaan? De afgelopen paar dagen was het raam de heletijd dicht. Is ie op een of andere manier door een gat in de muur gekropen? Er zitten wel wat planken half los in die muur. En is er een nest? Of was dit gewoon een toevallige overwinterer. Aangezien deze dieren een winterslaap houden.

En waar ik me het meest zorgen om maak aangezien ik sliep met dit dier in de kamer ben ik bang dat hij me misschien in mijn slaap gebeten heeft. Zoals we allemaal wete dragen vleermuizen veel ziektes met zich. Waarvan ook hondsdolheid. En wanneer je hier symptomen van ziet is je dood al zo’n beetje gegarandeerd. Zou ik het merken als ik ben gebeten? Want het beest is zo klein dat je misschien niet eens voelt (lijkt het).

Wat ik verder wil vragen is als iemand hier mogelijk verstand van heeft ook de vleermuis kan identificeren. Ter referentie de witte plank langs het raam (gemarkeerd door gele lijn) is 5 cm. Ik hoop dat dat helpt.

Ik ging voor de zekerheid langs de huisarts maar die had er helaas geen verstand van. Gaf ze zelf toe. Wist niet eens hoe een vleermuis beet eruit zou moeten zien. Maar heb tot nu toe niks raars op me gezien.

Toen zag ik op google dat het slim was de ITG te bellen. Ik belde ze wel laat (16:40) maar neem aan dat dit bij een professionele organisatie zoals hen geen invloed hoort te hebben op hun antwoord. In het kort, ze zeiden dat ik gewoon rustig kon gaan slapen en hier geen druk om hoef maken.

Ik weet niet of ik overdrijf of panisch overkom maar toen ik hondsdolheid las begon ik dit heel serieus te nemen. Dat is een afschuwelijk iets.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Weird_Gap_2243

12 comments
  1. Vleermuizen wonen in hele kleine spleten en holletjes in muren. Met enkele cm’s komen ze toe.
    Waarschijnlijk is die via zo een spleetje in de kamer terecht gekomen.
    Vleermuizen bijten alleen als je ze met de blote hand probeert te pakken.
    Volgende keer kan je naar het vogelopvangcentrum bellen die kunnen je helpen om het diertje te vangen en een nieuwe thuis te geven.
    Vleermuizen zijn onschuldig.

2. Best geen risico nemen. Een vleermuisbeet voel je niet noodzakelijk. Je kan ze wel zien, maar als je niet weet waar te kijken..

Een vleermuis is ook erg schuchter, dus als ze mensen opzoekt, kan dat soms een teken zijn van rabies.

Ga een shot halen. Beter te voorzichtig dan te laat.

3. Foto is te onduidelijk voor obsidentify maar ik gok op de gewone dwergvleermuis. Hondsdolheid bestaat normaal niet meer in België. Als de instantie zegt gerust te zijn dan zal het wel ok zijn.

4. In’t vervolg ook proberen om de vleermuis te vangen. Dan kan je ze gemakkelijker testen op hondsdolheid

5. Covid be like: Ow shit, here we go again!
    Maar serieus zou ik me nergens zorgen over maken, je zou het wel gevoeld hebben als je gebeten was. De kans dat ze bijten is volgens mij ook klein aangezien ze insecten eten en enkel aanvallen wanneer ze zich bedreigd voelen. (Toen ik het eerst aan het lezen was en zag dat je kameraad hem met een liniaal duwde, dacht ik dat je op dat moment gebeten was 🙈)

6. Voor zo ver ik weet bijten vleermuizen alleen als ze zich bedreigd voelen, bv als je het vastpakt. Ik zou me daar dus geen zorgen over maken. Er zal hoogst waarschijnlijk geen nest zijn hoor. Ik denk dat je je druk maakt om niets. 

Mocht je het diertje nog eens zien, ramen open zetten zodat het naar buiten vliegt of vangen in een potje en buiten leggen op een rustige plaats

7. Je kan je beter laten testen of een vaccinatie laten starten voor de zekerheid. Ik weet niet of het in lage concentratie mogelijk is om een positieve test te krijgen. Wat ik wel heb gelezen is dat en beet van een vleermuis nauwelijk door je huid breekt maar dat de ziekte wel nog in jouw lichaam kan dringen, dus je kan wel degelijk geïnfecteerd zijn zonder dat je ook maar iets ziet. Het zal wellicht zo een vaart niet lopen maar zoals je zelf zegt zijn de gevolgen te ernstig om een risico van zelfs maar 0.1% te aanvaarden. Gewoon laten behandelen.

EDIT: Nog even toevoegen, de artsen/experts gaan uiteraard beter advies kunnen geven dan ik, maar ze zijn niet altijd even gemotiveerd. Als ze zeggen dat je veilig bent, maar je voelt je onzeker, ik zou dan toch bij een andere arts nog een tweede opinie vragen. Als ze beiden hetzelfde zeggen, dan zou ik er niet meer over nadenken.

8. Een vleermuis gaat alleen bijten als het zich bedreigd voelt. licht uitdoen en raam opzetten. Een beet voelt als een scherpe prik of krabben, en zal ook bloeden.

Sommige vleermuizen maken een nest onder de dakpannen.

Ik denk niet dat die vleermuis u gebeten heeft, maar ge kunt u wel laten behandelen tegen rabiës. Eenmaal symptomen optreden is het, zoals je zelf zegt, te laat

9. Laat ons iets weten als ge geen water kunt binnen houden eh.

10. Geen dierenarts ofzo maar wel een autist die heel geïnteresseerd is in hondsdolheid. Wat de andere persoon zei ober dat vleermuizen alleen bijten als je ze probeert te pakken is weliswaar juist, maar een vleermuis met hondsdolheid zou wel eens out of nowhere durven bijten. Om je gerust te stellen wil ik wel even vermelden dat minder dan 1% van de vleermuizen daadwerkelijk hondsdolheid heeft, maar zoals je al zei is het een serieuze ziekte waarvoor je best geen risico’s neemt. Als je dan concludeert dat je waarschijnlijk wel gebeten bent of je toch echt niet veilig voelt, is er altijd het vaccin die je zo snel mogelijk moet innemen. Lekker preventief werken zou ik zeggen. 

11. Vleermuizen zijn courant in onze regio. De fortengordels rond Antwerpen zijn zijn de thuis van de grootste vleermuis kolonies van West-Europa.

[Rabiës risico is laag](https://www.ecopedia.be/artikel/vleermuizen-en-rabies) in België. Een vleermuis gaat u niet in uw slaap aanvallen. En een beet gaat niet ongemerkt voorbij (altijd een wonde en altijd pijnlijk).

Leave a Reply