Vi tjekker påstande: Vil en formueskat koste dansk økonomi 16 milliarder kroner? – I en mail til DR understreger han også, at Blandhols studie om de norske erfaringer, som Dansk Industris beregninger bygger på, er for usikre og ikke kan bruges til at beregne de økonomiske effekter af en formueskat
—
RisOgKylling
5 comments
Så ud fra artiklen er svaret måske / vi ved det ikke…. men det eneste de kan sige med sikkerhed er at de 7 milliarder i indtægter som socialdemokratiet har beregnet det vil give i netto overskud er alt for højt sat.
Nu kan jeg kun tale fra en historisk linse, men vi har jo haft formueskat før, med en langt højere sats, og et langt mindre bundfradrag.
Vi har generelt haft meget mere progressiv beskatning, højere skat på toppen, og lavere på resten. Intet AM-bidrag, ingen moms, osv. Der var op-og-nedture i Dansk økonomi som i dag, men i gennemsnit var der højere vækst, under den mere progressive beskatning før 80’erne.
Det gælder stort set hele vesten forresten.
Det er noget historie det ærgrer mig lidt man ikke hører om. Fra omkring 80’erne sænkede man skatten på toppen, og finansierede det ved at hæve skatten på resten af os. Mit indtryk er ikke at de fleste er klar over det, hvad end man nu mener om den udvikling.
Damn. Hvis folk brugte den samme mængde af kritisk tænkning for ting i deres egen fløj.
Så Princeton professoren kan ikke sætte tal på, hvor meget det egentlig vil koste – men sikkert ikke 16 mia. Men ud af den formulering må man formode, at det koster et eller andet. Til gengæld kan han med sikkerhed sige, at de 7 mia forventet provenue er alt for højt.
Så spørgsmålet her er bl.a., hvorvidt det overhovedet vil have en nettoeffekt den ene eller anden vej, eller om det bare cirka går i nul.
En formueskat fjerner ikke de penge fra virkeligheden, den tager dem og “investere” dem i noget andet som er bestemt af folkevalgte politikere. F.eks. :
bedre skoler = bedre uddannede = bedre job = mere skat
penge til “fattige” = garanteret højere forbrug = ringe i vandet økonomi
bedre infrastruktur = mere effektivt arbejdsmarked
osv osv
Imens de samme penge ved de “rige svin” typisk bruges til at gøre dem endnu rigere og historien om hvordan de allesammen invisteres i vækst selvfølgelig står fuldstændig udokumenteret.
**RØD FRONT!**