Efter at endnu en oliekrig er brudt ud i Mellemøsten, der får olie- og gaspriser til at eskalere, står det blot endnu mere tydeligt at omstillingen til vedvarende energikilder bør gå meget, meget hurtigere. Ikke kun for klimaet, men også for sikkerheden, både i DK og i EU. Link: https://www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-trumps-bomber-ramte-ikke-kun-iran-de-ramte-ogsaa-modstanderne-af-eu-s-groenne-omstilling
At kunne blive uafhængig af olie og gas vil betyde at vi kan stå af det her tog mod kaos en gang efter alle, som får inflationen til at galopere plus alt det andet bøvl, som afhængigheden af fossile brændstoffer medfører.
Lande som er længst med den grønne omstilling lige pt står allerede langt bedre, end dem som stadig sværger til det. Link: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/midt-i-energikrise-elbiler-brager-frem-i-fattigt-land-med-huller-i-elnettet
Hvorfor bliver de her historie nærmest kun delt som lidt baggrundsstøj? Det har vel vidtrækkende konsekvenser for vores allesammens fremtid i EU om vi formår at omstille os hurtigt, eller atter give spillerum til højredrejede regeringer, der åbenbart stadig sværger til fossile brændstoffer og bremser den grønne omstilling.
—
trickortreat89
12 comments
Hvor langt er andre lande rent faktisk nået, som har et tilsvarende energibehov som DK?
Der er bestemt en risiko ved at være afhængig af energi fra andre lande – men noget der er blevet udstillet de seneste år er også at havvindmølleparker er helt ekstremt sårbare i konfliktsituationer, og det er svært at køre den grønne omstilling uden. Så i det samlede billede stiller den grønne omstilling (som den er mulig i Danmark) os ikke nødvendigvis meget bedre sikkerhedsmæssigt, det flytter bare risikoen et andet sted hen.
….eller det er i hvert fald min vurdering som lægmand.
Den grønne omstilling kræver en masse mineraler, Samt computerchips osv, blandt andet fra Kina,
Lidt samme problem vi allerede har med usa og militær ting
Synes sgu egentlig ikke de taler om ret meget andet end “grøn omstilling”?
Problemet er jo, at det olie og gas vi selv udvinder sælges på en international børs (ligesom vores strøm). Det der med at være selvforsynende er ikke rigtigt teknisk muligt når det kommer til stykket
Selv hvis vi ingen benzin biler eller gaskraftværk havde ville vi stadig være ekstremt afhængige af olie og gas, og ekstremt ramt af udsving på de globale markeder.
Al gødning kommer fra gas, utroligt mange materialer kommer fra olie. Store mængder industri har ingen alternativer.
De eneste lande som har en form for beskyttelse er dem som producerer meget olie og gas selv. Selv de vil blive ramt meget hårdt af en knaphed.
Martin Lidegaard og Mette Frederiksen taler om de. De indgik da vist også en pagt om at udfase olie og gas fra Rusland?
krydset på tirsdag afhænger vist mere af, at vælgerne tænker på den umiddelbare fremtid og ikke det der handler om den større transition (som fra hvalolie til kul og fra kul til olie og nu fra olie til el)
dvs tænker vi ikke el-bil eller solceller i år, noget med kødpriser, benzinpriser, det er alt det hverdagsagtige frem for det uhåndgribelige. Derfor gratis flæskesteg, billig benzin, fordi det virker. Er vi dumme? Ja….
Mit gæt er at alle ved at grøn omstilling kommer meget langt nede på listen over folk gider at røre en finger for.
100% fordi befolkningen ville blive skræmte eller tænke at politikerne var for bange for “sådan noget ville jo aldrig ske.
Så er det lettere at få folk til at føle sig bedre fordi de bor i et land hvor vi “redder klimaet”..
Det har altid været sikkerhedspolitik og har aldrig haft noget med klimaet at gøre.
Fordi sol og vind energi desværre ikke giver stemmer pt selvom vi skulle bygge utroligt meget af det og have færre behov med olie m.m. istedet går de efter at sænke afgifterne på benzin og diesel, det er helt tosset
Vel fordi at den nuværende sikkerhedssituation så er sikkerhedspolitik, reelt sikkerhedspolitik, med trusler om invasion og køb af militær infrastruktur…
Jeg tænker det samme. Jeg tror dog en del af det er at det ikke giver stor mening at kommunikere ud til brede befolking at det er et sikkerhedsspørgsmål at vi overgår til bæredygtige og lokale/regionale energiløsninger. Grunden til at jeg mener det er at den gennemsnitlige dansker ikke har stort magt over deres energiforsyning udover muligheden for at sætte solceller op.
Jeg håber til gengæld at energiselskaber bliver fortalt med store bogstaver at det er et spørgsmål om sikkerhedspolitik, det tror jeg også de bliver. Det kommer vel bl.a. til udtryk i det faktum at staten er hovedaktionær i Ørsted.