Hej!
Lagom till den spirande våren har jag en trädgårdsrelaterad fråga.
Jag ska så gräs på en yta som nu i stort sett är bar. Det har varit mycket döda gräsrester/rotmatta, och jag har rivit och räfsat upp ytan med mossrivare så att jag ser ganska mycket jord. Det sitter fortfarande kvar lite sega tuvor och rottrådar på vissa ställen.
Marken lutar ned mot staketet/vägen, framför allt de sista 1–2 metrarna närmast staketet. Jag funderar på att jämna ut lutningen lite genom att bygga upp en “kil” längst ned med jord i två omgångar så att det hinner sätta sig, och kratta till mellan gångerna. Sedan tänkte jag lägga ett tunt lager dressjord/toppdress över hela ytan som såbädd och därefter så gräs.
Jag undrar framför allt: behöver jag någon form av kantlist/stöd längst ned så att jorden inte kryper mot staketet, och i så fall vad är smartast (träbräda, metallkant, plastkant osv.) och hur bör den placeras? Är det dumt att lägga den helt intill staketet eller bör man lämna en liten remsa?
Jag undrar också hur ni brukar göra med vält: är det en bra idé att använda vält för att jämna/packa, och i så fall när i ordningen är det bäst (före dressjord, efter dressjord, efter sådd)? Och hur “ren” behöver ytan vara innan jag sår – måste jag få bort varenda sista tuva, eller räcker det att fröna får bra kontakt med jorden?
Tar tacksamt emot råd kring ordning och tidpunkt så att jag inte gör mer jobb än nödvändigt.
Funderar också på om mina pallkragar går att rädda med lite sandpapper och lansering, eller är det lika bra att köpa nya?
—
emillindstrom
2 comments
Oavsett vad är det på tok för tidigt för så gräs
>Marken lutar ned mot staketet/vägen, framför allt de sista 1–2 metrarna närmast staketet. Jag funderar på att jämna ut lutningen lite genom att bygga upp en “kil”
är inte lutningen till för lite avrinning så du inte får stora vattensamlingar vid regnoväder?
personligen hade jag inte gjort någon kant, kommer se konstigt ut med staketet.
>
Jag undrar också hur ni brukar göra med vält: är det en bra idé att använda vält för att jämna/packa, och i så fall när i ordningen är det bäst (före dressjord, efter dressjord, efter sådd)? Och hur “ren” behöver ytan vara innan jag sår – måste jag få bort varenda sista tuva, eller räcker det att fröna får bra kontakt med jorden?
innan du slänger ut gräsfrö, sista du gör så packa jorden så det är en gräsmatta du kan gå på sen utan att sjunka en halv meter ner i den.
glöm inte att vattna ett tag framöver när du väl sått gräset, gräs är oftast jäkligt tufft så att det sitter kvar någon gammal tuva har inte mycket betydelse.
sen brukar det stå på påsen för gräsfröna ungefär hur mycket som ska strös över en viss yta.
och pallkragarna hade jag fimpat, inte värt att lägga ner extra jobb på de där.