NPO en VRT: de logische volgende stap

De NPO en de VRT werken al samen, maar die samenwerking blijft beperkt. Gezien de gedeelde taal, vergelijkbare publieke missie en de toenemende druk van Netflix en andere streamingdiensten, is er een sterk argument voor een diepere samenwerking. Maar er zijn ook echte obstakels.

1. NPO Start en VRT Max: één platform

Beide diensten zijn afzonderlijk te klein om serieus te concurreren. Een gezamenlijk Nederlandstalig streamingplatform zou het aanbod vergroten en kosten delen. In Scandinavië doen publieke omroepen dit al.

Obstakels: Beide platforms vallen onder verschillende nationale mediawetten, en omroepbeleid in België is een bevoegdheid van de deelstaten. Bovendien is veel content gelicenseerd per land, waardoor grensoverschrijdend aanbieden juridisch ingewikkeld is.

1. NOS en VRT NWS dichter bij elkaar

Gedeelde buitenlandcorrespondenten, gezamenlijke onderzoeksjournalistiek of een gedeelde dataredactie zijn haalbare stappen die kosten verlagen zonder dat beide merken hun identiteit opgeven.

Obstakels: Nieuws is nationaal gekleurd. De NOS en VRT NWS richten zich op een ander publiek met een andere politieke context. Redactionele onafhankelijkheid is voor beide een harde grens, en herstructurering stuit al snel op vakbonden en arbeidsvoorwaarden.

1. Meer coproducties

De basis is er al: acteurs en regisseurs werken al grensoverschrijdend. Meer gezamenlijke financiering maakt ambitieuzere projecten mogelijk voor een groter publiek.

Obstakels: De NPO wordt gefinancierd via Den Haag, de VRT via de Vlaamse regering. Beide overheden willen zeggenschap over hun geld, wat gezamenlijke budgettering bemoeilijkt.

1. Eigen identiteit behouden

Samenwerking betekent niet fuseren. Nederlandse omroepen zoals BNNVARA en AVROTROS kunnen blijven bestaan, maar Vlaamse partners zouden structureler moeten kunnen aanhaken.

Obstakels: Het Nederlandse omroepbestel met zijn ledenomroepen bestaat nergens anders ter wereld. Dat systeem integreren met de VRT-structuur vereist politieke besluitvorming die raakt aan decennialange compromissen.

Conclusie

De obstakels zijn reëel, maar niet onoverkomelijk. De meest realistische route is stapsgewijs: begin klein met concrete projecten en bouw daar draagvlak mee op. De Nederlandstalige publieke omroep is te versnipperd voor de mediawereld van nu.​​​​​​​​​​​​​​​​

ImmediateComposer244

3 comments
  1. Technisch één platform en meer samenwerking voor bepaalde producties lijkt me wel mooi, maar ik denk het ook weer niet allemaal samen moet gaan. Als ze al eens niet meer regio-locken tussen NL en BE ben ik al blij.

2. Eigenlijk zouden alle Europese publieke omroepen meer mogen samenwerken. Fuck Netflix. Geef mij Euroflix.

Leave a Reply