Der er vel lidt kognitiv dissonans

No_Sector107

18 comments
  1. Jeg kan sgu også godt blive lidt salt når jeg ser priserne på især øko kylling. Resultatet bliver så bare at jeg spiser mindre kylling (og svin, okse mm).

2. Det er jo derfor folk efterspørger bedre forhold generelt. Så man kan vide, at grisen har haft det nogenlunde, uanset prisen.

3. Jeg handlede kylling i min lokale Kvickly for et par dage siden. Det er selvfølgelig ikke gris, men min pointe kan godt overføres.

Jeg kunne vælge mellem 1/3 hjerter dyrevelfærd og et andet produkt med nøglehulsmærket, men ingen hjerter.

Hvad faen betyder et hjerte, og er det bedre eller værre end nøglehulsmærket?

Jeg synes vi skal lovgive os ud af det, i stedet for at lade som om forbrugeren har perfekt viden i købsøjeblikket, og foretager en velovervejet, rationel beslutning foran køledisken.

4. Der vil altid være en dissonanens når man ikke behøver tage stilling til dyrevelfærd ved køledisken.

Jeg tror løsningen er en bedre differentiering af dyrevelværd. Lidt som vi har det med æg, hvor der er flere niveauer.

Jeg køber selv økologisk, men det er primært pga nitrit, og bedre kvalitet af kød, og ikke kun dyrevelfærd. Det kan jeg godt forstå andre ikke nødvendigvis vil betale ekstra for.

5. Øko-kyllingen om igen. Det ligger simpelthen ikke i budgettet at give 150kr for en enkelt kylling.

6. Jamen så er der jo valgt i svinevalget, OG sprunget ud som hyklere. Jeg er vild med det, med den hysteriske debat vi så.

7. Det tager tid og overskud at omstille sig til at spise flere bælgfrugter og ost i stedet og have kødfrie retter siddende på hoften. Det er egentlig det største issue for mange, tror jeg. Jeg er selv knapt 40, og hvis jeg kigger i min omgangskreds, vil jeg gætte på, forbruget er faldet blandt os midaldrende og hos de unge.

8. Hold nu op med det stråmandsargument. Vi ved jo godt at danskerne altid vælger det billigste; vi er det land med flest discountbutikker pr. indbygger forhelvede. Måske man ville vælge anderledes hvis ikke man skulle beskattes 2 gange bare for at købe hakket svinekød.

Hvad danskerne køber har desuden heller ikke en skid at gøre med de ~90% af svineproduktionen som eksporteres. Få nu bare ordnet forholdene.

9. Vi danskere spiser kun omkring hver 10. gris, der produceres i Danmark. Resten eksporteres.

Derfor er svineproduktionen i høj grad indrettet efter eksport, ikke danskernes eget forbrug.

Overproduktionen har også store konsekvenser for natur, klima og vandmiljø, blandt andet fordi en stor del af landbrugsarealet bruges til foderproduktion.

Med en nedlukning af svineeksporten ville vi få meget mere plads til natur og langt bedre betingelser for miljøet.

Spørgsmålet er, om produktionen er blevet større, end hvad der giver mening for et lille land som Danmark.

I stedet for at fokusere ensidigt på forbrugernes valg i supermarkedet, burde debatten også handle om, hvor stor produktionen overhovedet skal være. For som det ser ud lige nu – så har Danmark en ekstrem overproduktion af svin i Danmark. Og det går ud over miljø, natur og folkesundhed. Og økonomisk er landbrug en lorteforretning – det giver efter alle tal er lagt sammen (inkl. landbrugsstøtten) ikke ret meget til statskassen.

10. Altså når kød i forvejen er stukket fuldstændigt af prismæssigt, medmindre du er heldig, jamen så er det for mig totalt ligegyldigt. Jeg er indirekte blevet veganer pga det pis. Udover den sjældne gang jeg kan slippe afsted med at bruge hvad 70kr på en burger fra grillen. (De er i det mindste ikke steget.. så meget)

Jeg er så også i den totale bund af de økonomiske klasser, men jeg har overhovedet ikke engang overskud til at tænke på min egen velfærd så hvordan skal jeg have det til dyr på en eller anden fucked up landmands ejendom?

11. Det er jo et politisk problem, idet vi i Danmark har valgt at støtte bulk produktion af svin primært til eksport med mange milliarder om året. Hvad nu hvis vi i stedet målrettede landbrugsstøtten til mange forskellige kvalitetsprodukter til hjemmemarkedet?

12. Er det en afhængighed af kød eller hvad er det? Man kan jo bare lade være med at købe det i det hele taget?

13. De hinter lidt til at økologisk burde være billigere – hvor kommer den ide dog fra? Ved de overhovedet hvad øko er?

14. Danskerne er villige til at spise olie og savsmuld hvis det er billigt nok.

15. Jeg tænker at en fin løsning kunne være at spise kød lidt mere sjældent, men så købe kvalitet, når det så endelig skal ske 🙂

16. Jeg var ude og besøge en konventionel grisefarm, og siden har jeg købt frilandsgris. Jeg når måneden er slut, kan jeg ikke mærke den store forskel. Tror de fleste godt kunne lave skiftet, uden det bliver det store offer, som de er bange for, at det bliver.

Leave a Reply