Jeg var af den opfattelse at man kunne spise 10 æg om dagen uden det var usundt. Selvfølgelig under forudsætning af jeg ikke overstiger mit daglige forbrug af k.calorier. Jeg havde også den opfattelse at kolesterol ikke var et problem hvis det var HDL kolesterol og ikke LDL kolesterol man havde i kroppen.

Jeg havde den her opfattelse:DR 2017 .

Men nu er der nye boller på suppen igen. Helst ikke mere end et til to æg om dagen : DR 2026 .

Da jeg spiser omkring 5 æg om dagen, er jeg interesseret i, hvad alle jer der arbejder med træning, kost og sundhed mener om sagen.

Er der ny videnskabelig konsensus om at man bør undgå mere end to æg om dagen?

we-are-all-1-dk

24 comments
  1. Vent 5-6 år, så er æg sunde igen. Sådan har det været de sidste par årtier

2. 4 om dagen i snart 10 år. Skider kun tyndt i ny og næ

3. Du kan få målt dit kolesteroltal hvis det er noget du er bekymret for

4. 5-6 æg om dagen er ikke sund og varieret kost. Heller ikke hvis man træner meget.
    Du bør spise mere varieret og hente dine proteiner andetsteds.

5. Det er ærgerligt at der bliver generaliseret så meget. Æg og kolesterol er ikke et problem. Om 3, 5, eller 10 æg om dagen er for meget, er individuelt. Kolesterol bliver pakket i lipoproteiner i kroppen, fx VLDL, LDL, og HDL størrelser. En aktiv, slank, og fornuftig person vil have højt HDL og lavt LDL, selv ved stort kolesterolindtag. Omvendt for den inaktive og overvægtige.

Og som altid er det ENESTE råd der kan generaliseres: Alt med måde.

Æg er i øvrigt geniale for folk der spiser mindre eller intet kød. Æggeblomme har gode emulgerende evner, og æggehvide er godt animalsk protein. En æggekage med rigeligt grøntsager som broccoli vil optimere optaget af vitaminer.

6. Jeg tror såmænd, at artiklen har en afledt påmindelse til os alle, nemlig at ægte sundhed er at normalisere sit forhold til mad. Spis almindeligt, dvs. spis kun det, som vores oldeforældre ville kunne genkende som mad, og bevæg dig svarende til 10.000 skridt om dagen, og så kan de fleste af os vist leve et nogenlunde sundt og fornuftigt liv 💪

7. Der er ikke kommet en ny klar regel som “max 1-2 æg om dagen”. Det er mere nuanceret end det.

Æg er stadig sunde (protein, vitaminer osv.). Men kolesterol fra mad påvirker nogle mennesker mere end man troede lader det til. Især LDL er det, man skal holde øje med. Men vi må huske, at folk reagerer forskelligt.

For mig lyder det til, at 1 æg om dagen er helt fint og godt. 2-3 æg dagligt er også fint for rigtig mange mennesker. Men snakker vi 5 eller flere æg om dagen – så begynder det at være i den høje ende og ikke noget som anbefales.

Det vigtigste er egentlig: hvad erstatter æggene i din kost? Og hvis du vil være sikker → få målt dit kolesterol. Så ved du, om din krop håndterer det fint.

Det vigtigste er en sund og varieret kost. Få dine vitaminer, mineraler og proteiner fra varierende kilder (kød, mejeriprodukter, grøntsager, frugt osv.).

8. Helt generelt så spis flere planter og færre dyr. Her er 5 æg dagligt nok i overkanten.

Der er ingen (måske undtagen svagelige ældre der i forvejen ikke får nok kalorier) der spiser for lidt protein. Der er alt for mange der spiser for få fibre. 

9. Hvordan giver det mening, når Gaston spiser 5 dusin hele og rå? Og han er både stærk, og hver centimeter er dækket af hår…

10. Alt fået afvide det var 1-2 om dagen. Kan også kun sige spiser jeg mere kommer en del luft fra mig

11. Nyeste forskning peger på æg ikke påvirker LDL kolesterol.

“Eksperter” eller “læger” er desværre ikke altid up to date hvis du spørger mig.

Kilder

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/40339906/?utm_source=chatgpt.com

https://www.cambridge.org/core/journals/proceedings-of-the-nutrition-society/article/eggs-do-not-raise-blood-cholesterol-results-of-a-randomised-controlled-trial/47EF5DA93D2B84431CC1BC0BBD504DFF

Generelt er kolesterol farsen, efter min mening helt forkert. Højt LDL er i følge nyere studier ikke nødvendigvis farligt. Man skal derimod kigge på hvor store ens LDL partikler er og ikke på mængden. Men jeg er jo ikke læge eller ekspert så hvad ved jeg 🤷‍♂️

12. Jeg køber æggehvider i stedet for og scrambler typisk 1 æg med 2 hvider. Masser af avocado, olivenolie, nødder, grøntsager, surdej eller groft brød, fisk og magert kød. I nogle perioder også med 8/16 faste og 72 timers faste et par gange om året, rundt regnet. Så har man det godt.

13. Har læst alt hvad jeg kan opdrive om emnet. Det er efter min bedste overbevisning meget individuelt. Jeg tror at når forskere, sundhedsstyrelsen mv. udtaler sig, gør de det ofte forsigtigt af samme årsag.

Mange faktorer spiller ind her: genetik, kostvaner, aktivitetsniveau osv.
    Hvis man genetisk har tendens til højt kolesterol, er det måske ikke en god ide at spise mange æg. Nogen skal bare kigge på et blødkogt æg, så stiger kolesterol.
    Men hvis du ellers spiser sundt, og er meget fysisk aktiv, kan man måske godt slippe afsted med det.
    Andre (som f.eks. jeg) kan køre 10 æg om dagen, uden problemer.
    Det er også individuelt hvad “højt” kolesterol er. Igen, genetik og livsstil.
    Bedste råd er at prøve begge muligheder, og få testet dit kolesterol for at se forskellen. Og gerne mere en én gang, da blodprøver kun er et øjebliksbillede og kan variere voldsomt afhængigt af hvad du har indtaget umiddelbart inden. Blodprøver er mest retvisende på tom mave i løbet af formiddagen.

14. 6 om dagen i 2 år nu og jeg har det fint.

To til morgenmad og 4 til frokost.

15. Den her tråd har en masse skrivebordsnæringsprofessorere som mener en masse. Ernæringsforskning er rimelig usikkert, og præget af en masse ureproducerbare studier. Tror ikke at nogen kan fortælle dig om de 5 æg om dagen er usundt, og eksperter har nok forskellige holdninger. Dog tror jeg alle (eksperter) er enige i at en varieret og sund kost (ala kostrådene) er sundt, og 5 æg er ikke særlig varieret. Så må du træffe dine valg om det er årsag til at skære ned som du vil

PS: husk dine kostfibre! ingen dør af proteinmangel, men det er fandme mange som dør af tarmkræft 

16. Spis dem du vil, bare du venter en time med at gå i vandet 

17. Jeg er da i gang med at lave 9 æg til mig selv lige nu imens at jeg læser dette.

Bliver ved med at spise mine 9 æg om dagen.

18. Så længe du ikke er i kalorie overskud så lad vær at bruge tid på det 😁

19. en omgang sludder

Kolsterol er sundt og vi skal bruge det for ikke at dø

Spiser du mindre producerer kroppen bare det mere selv

Det fører ikke til åreforkalkning.. det er rygning, inflammation og forhøjet blodsukker som gør det.

Leave a Reply