Bouchez (MR) naar China voor koffie met vertrouweling van Xi Jinping: “Wat premier De Wever ervan vindt? Ik heb zijn akkoord niet nodig”
—
begon11

Bouchez (MR) naar China voor koffie met vertrouweling van Xi Jinping: “Wat premier De Wever ervan vindt? Ik heb zijn akkoord niet nodig”
—
begon11
2 comments
Er is niks mis met het proberen te onderhouden van goede relaties met China. Als ze allemaal eens wat meer afspraken om wat zaken te bespreken, dan zouden er niet zoveel oorlogen zijn. Je kan bijvoorbeeld wel janken dat China ons economisch pijn doet, maar je kan dat dan ginder ook eens gaan bespreken, in plaats van boos te worden en uiteindelijk een handelsoorlog te beginnen.
>Georges-Louis Bouchez (MR) is deze week in Peking. Niet als toerist, maar als gast. De voorzitter van de Franstalige liberalen is uitgenodigd door de Chinese Communistische Partij en zal tijdens zijn trip onder meer koffie drinken met een vertrouweling van president Xi Jinping. Een man die vooruit is gestuurd om buitenlandse politici te beïnvloeden. Hoe riskant is dat? We spraken Bouchez net voor hij opsteeg: “Geen zorgen, ik zal me niet laten verleiden.”
GLB vertrekt op uitnodiging van de CCP naar China, hij doet dit niet in een officiële rol voor België, maar als partijvoorzitter van de MR. De man die hij zal ontmoeten heeft als rol Westerse politici te beïnvloeden, maar GLB acht zichzelf sterk genoeg om hieraan te weerstaan.
>**Wanneer is deze reis voor u een succes?**
>“Als ik drie zaken heb kunnen bereiken. Ik wil mijn visie op China op een respectvolle, maar eerlijke manier bespreken met regeringsleden. Ik wil persoonlijke contacten en relaties opbouwen. En ik wil inspiratie opdoen voor economische samenwerking. Als ik dat allemaal kan afvinken, zal ik tevreden zijn.”
Zoveelste provocatie van GLB, of is dit echt een nuttig bezoek?