Jag var ute i trädgården och hittade ett kaninbo!

Vi har haft två kaniner som hoppat runt i området samt mycket i vår trädgård. Jag hittade boet av misstag och trodde att det var ett råtthål från i vintras och var på vippen att fylla igen det när jag såg att något rörde sig. Jag råkade flytta på några brädor och hinkar men har nu lagt tillbaka två brädor så att inga rovdjur ska ta dem. Det jag är orolig för är att kaninföräldrarna inte ska våga komma tillbaka i och med att ingången till deras bo ser annorlunda ut. Har någon kunnig några tips på vad jag kan göra? Att tillägga är att jag hade arbetshandskar på mig hela tiden och att jag inte rört ungarna. Försöker hålla mig borta nu så att föräldrarna ska komma.

Tack på förhand!

Happy-Cat25

5 comments
  1. Föräldrarna kommer att komma tillbaka, låt det vara bara.

Angående handskar och inte ta på ungar; det är en långlivad myt som sades till barn för att få dem låta bli dem och inte ha ihjäl dem av misstag

2. Jag är inte veterinär eller så. Kaniner är ett däggdjur som diar sina ungar extremt sällan, det är normalt att ungarna göms undan och mamman kommer tillbaka för att snabbt ge mjölk någon gång per dag.

Det är vanligt att människor tror ungarna är övergivna just eftersom föräldrarna inte måste vara tillbaka så ofta. Så att du inte sätt en förälder skutta tillbaka omgående sedan du gått därifrån är inte konstigt. Tittar du inte hela tiden kan ju en kanin mamma ha hunnit skutta dit, givit mjölk och skuttat därifrån på bara några minuter också.

3. De kommer tillbaka. Risken att de ska överge dem på grund av att någon har varit där och pillat är kraftigt överdriven. Man ska såklart inte störa djuren, men att komma nära dem är helt okej.

Leave a Reply