Ursäkta? Vet folk om detta??

Jag skulle hitta Searching for Sugar Man, bra film, var sugen att se om. "Det är väl inga problem, jag har ju massa streamingtjänster" tänkte jag. Men den fanns ingenstans, förutom att streama GRATIS via mitt bibliotek?!

Varför finns streamingtjänster om jag kan kolla på film och höra ljudböcker online med ett gratis bibliotekskort?
Nog att alla filmer inte fanns på bibliotekets app, långt ifrån. Men det ska gudarna veta att alla filmer finns inte på en och samma streamingtjänst, även om man betalar för den!!!

Och ljudboksappen hade så många böcker! Nya, gamla, populära, doldisar, massa grejer. Vafan håller Storytel och grabbarna på med om man kan surfa in på Libby (som det tydligen heter) och lyssna gratis?

Tror inte det är sant.

Sverige är tråk men ibland älskar man det asså.

god_kanelbulle

15 comments
  1. Varför? För att det är en tjänst de bestämt att de ska erbjuda.

Tror dock att det är väldigt få som känner till att det går.

2. Mitt bibliotek sade dock att det är 2 filmer per vecka, men kanske inte är så överallt 🤔

3. Det är inte gratis. Det är skattefinansierat. Som bibliotek alltid varit. Har lånat ljudböcker och DVD-er i över 20 år på mitt lokala bibliotek. Det har bara flyttats ut på nätet i storstäderna

4. Många bibliotek erbjuder utlån av lite allt möjligt. TV-spel och brädspel är inte ovanligt. En del kommuner har fritidsbank man kan låna fritidsutrustning från. Andra saker jag stött på är verktyg och frön under odlingssäsongen. Instrument. Sedan är det ju vanligt att du har tillgång till olika mediadatabaser också, och UR Access.

5. Jag vet inte om det finns kvar, men när jag var liten så kunde jag låna både Nintendo (NES), Supernintendo och Sega Megadrive-spel på biblioteket, och jag har sett både Xbox One, PS4, PS5 och Nintendo Switch spel på bibliotek.

Jag misstänker att det inte är så många som känner till att det finns heller.

6. Om ditt bibliotek är kopplat till Cineasterna kan du streama därifrån. Har sett många filmer via den under åren.

7. Det var väl prat om att biblioteken skulle erbjuda 3D printing. Hur blev det med det?

8. Cineasterna är nice, lite meckigt att streama på smart-TVn bara.

9. Finns även en app som heter libby där du kan lyssna på ljudböcker med samma inloggnings uppgifter som Cineasterna (alla i familjen har eget bibliotekskort, vilket gör att via har 4×3 lån att göra) perfekt att kunna se filmer ihop.

10. Biblioteket är bäst. Började läsa manga nyligen, drog förbi biblioteket för att kolla om det fanns nå där. Fanns ju fan hur mycket som helst, och man kan låna hem från alla andra bibliotek i hela länet. Sparat massor med pengar på det. Samt att man kan låna tv-spel, jag gillar story mode spel som inte är så långa, typ 6-10 timmar tycker jag är rimligt. Men dom kostar ju ändå typ 500-600 spänn styck. Låna över helgen från biblioteket är ju så guld!

11. Kommer ihåg att Söndagsmorgan i P4 tipsade om detta för några år sedan. Tack för påminnelsen!

12. Jag har Cineasterna och 3 gratis filmer per månad. Inte många men bättre än noll!

13. Det är du som betalat för det, det är därför det går att erbjuda! Skriv upp det på “Vad får jag för skattepengarna”-listan!

14. Kom ihåg när man lånade film på biblioteket fysiskt back in the days hehe.
    Brukar köra ljudböcker å cineasterna lite av och till.

Leave a Reply