https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/studenter-sagar-utbildningen-for-sjukskoterskor-vid-goteborgs-universitet-luftslott

Sjuksköterskeutbildning i Göteborg verkar ju vara sådär. Det är ju välkänt att nya sjuksköterskor har det tufft när dom kommer ut i verkligheten, det kanske då är kopplat till att deras grundutbildning är så dålig.

Undrar om det är lika illa på många andra ställen i Sverige. Sjuksköterskeprogrammet är ju ändå en av dom mest spridda högskoleutbildningarna i landet.

Samma fenomen kanske finns på andra utbildningar också, det finns väl en tendens att man går på universitet mest för att ha gjort det och sedan lär sig det man faktiskt behöver kunna när man börjar jobba.

Det kanske funkar för många utbildningar men bevisligen inte för sjuksköterskor. Bekymmersam utveckling helt klart.

Fancy_Particular7521

4 comments
  1. Studenter borde konkurrensutsättas anser jag. Till exempel kan man ha första kursen som agnsållning, där kanske de 25% sämst presterande åker ut ur programmet. Det kan vara svårt att på förhand veta vilka elever som är dåligt motiverade. Genom att sålla ut dem med prov, så slipper utbildaren dras med de eleverna hela programmet sen.

2. Blekinge högskolas utbildning är inget vidare heller, när min fru jobbade som undersköterska och skulle söka till en sjuksköterskeutbildning så fick hon reda på av flera personer att dom försökte att undvika att anställa sjuksköterskor som pluggat där, så hon pluggade i Kristianstad istället.

Och sedan dess har jag på grund av en svår olycka fått vård både i öppenvården och inneliggande ett antal gånger i Blekinge och har stött på ett stort antal sjuksköterskor som har varit allt annat än duktiga och har gjort en hel del allvarliga misstag, och jag antar att en hel del av dom pluggat i Karlskrona.

3. Svaret kommer förmodligen vara att sjukvården bör dela upp moment och få licens likt ett körkort. Kommer förmodligen hända i en framtid där man vill att legitimationer fungerar över gränser också (EU). Vill man utöka sin kunskap är det då specifikt inriktade moment för den delen.

Skulle också göra att man kan utbilda snabbare och bättre när det saknas kunnig personal inom visst område.

4. Undrar hur stor del av Sverige som är ett luftslott

Leave a Reply