Drie op de tien werkgevers gebruiken AI om vacatures op te stellen, en een op de vier om cv's te screenen. ‘Maar de tools zijn nog niet rijp om eerlijk bij te dragen aan de beoordeling van kandidaten.’

Link

Jumpy-Feedback1688

5 comments
  1. Dat is waarom ik altijd danku zeg tegen de A.I., dan krijg ik voorrang als sollicitant. /s

2. Wat een luiheid vooral. Niet even de moeite doen om een pdf’je van een pagina of maximaal 2 door te lezen, van de persoon die mogelijks voor jou komt werken.

3. Hidden tekst voortaan bij je CV voorzien. Kon je eigenlijk al voor deze AI tools doen omdat men het proces toen ook al trachtten te automatiseren en letterlijk op keywords zonder interpretatie keek. Stel je voor dat je .Net op je CV hebt staan waaruit dan blijkt dat je geen kennis in C# hebt (jaja F# en [VB.Net](http://VB.Net), maar is een enorme minderheid). Allemaal omdat die tools toen niet beseften (of die dwaze geit van HR, maar dan gaat de truk niet helpen) dat het ene wel het andere impliceerde.

4. Als ze de moeite niet doen om zelf een vacature op te stellen, wat toch in hun eigen belang is, dan ga je toch geen vertrouwen hebben in dat bedrijf?

5. Slippery slope, want het gebruik van A.I. voor dergelijke zaken is streng gereguleerd door de E.U. Men moet hierover transparant zijn, en garanderen dat er geen discriminatie of bias plaatsvindt. Een aantal zaken zijn ook ronduit verboden, zoals bijvoorbeeld stemanalyse of emotieherkenning.

Ik kan het artikel niet lezen, maar de vraag is hoe dat door bedrijven wordt nageleefd en bovenal, hoe dat te controleren valt.

Leave a Reply