‘Skandaløst’ og ‘proforma’: Let at få lov til automatisk klip af grises haler – En underskrift er nok til at dokumentere, at det er nødvendigt at klippe grisens hale. ‘Skandale’ siger dyrevenner.
—
RisOgKylling

‘Skandaløst’ og ‘proforma’: Let at få lov til automatisk klip af grises haler – En underskrift er nok til at dokumentere, at det er nødvendigt at klippe grisens hale. ‘Skandale’ siger dyrevenner.
—
RisOgKylling
3 comments
>- Så er der ingen sikkerhed for, at det afspejler faktiske forhold, og der er dermed ikke tale om en reel kontrol i forhold til de krav, der følger af de danske og europæiske regler, siger Søren Stig Andersen, der forsker i dyreret ved Københavns Universitet.
>- Det giver indtryk af, at der er tale om proformakrav.
Jeg er så træt af frivillige aftaler med landbruget. Det virker ikke en skid.
Jeg synes næsten det her er der værste:
“Man må nemlig gerne halekupere pattegrisene, hvis man kan dokumentere, at forholdene i sin stald eller stalden, som grisen skal sælges til, får dem til at bide hinandens haler til blods af kedsomhed eller stress”
Så man må godt behandle sine pattegrise dårligt ved at klippe deres haler, men kun hvis man behandler dem dårligt i forvejen
>Siden 1994 har det været ulovligt rutinemæssigt at klippe halen på grise i EU.
Alligevel bliver tæt på alle konventionelle grise i Danmark halekuperet.
Vi har en lov, men hvis man kan “dokumentere” at loven ikke passer dig, så kan du “bryde mod loven”. Er det retssikkerhed? – Nej, jeg mår dåligt når jeg læser det. *Det er skandaløst*, som Dyrens Beskyttelse siger.