Som ingen säkert har missat så har Malmö haft problem med sitt avlopp under senaste veckan.

SVT har varje dag skrivit om deras problem med "Bajsvatten" (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/folj-med-ner-i-malmos-bajsvatten-dar-ar-en-kondom)

Det ser så otroligt oseriöst och tramsigt ut när dom väljer att använda ordet "Bajsvatten" när det finns gott om mer seriösa och bättre beskrivande ord så exempelvis "Avloppsvatten".

"Bajsvatten" kanske kan vara lämpligt för att förklara för ett litet barn som inte fattar vad "Avloppsvatten" innehåller, men på riksnyheter som är riktat till vuxna människor så borde man använda vuxenord.

Avloppsvattnet innehåller dessutom mycket mer än bara bajs så det är ju en direkt felaktig beskrivning.

Men SVT och alla andra gör det ju bara för att det drar uppmärksamhet och klick, men det är tråkigt att allt reduceras till sensationalism. SVT borde kunna ta sina skattemiljarder och höja sig över det men väljer alltså att inte göra det.

Fancy_Particular7521

13 comments
  1. Blir väl så när folks ordförråd faller som en sten.

2. Visst är det ett stort problem när vi i samhället väljer att använda en ”felaktig” terminologi. Att hänföra exkrementer och annat avfall till ”bajs” är att infaltisera språket till en dagisnivå och är inget som samhället har någon nytta av.

Det är hög tid att benämna saker för vad det är!

3. Jag har tänkt precis samma, men varit sådär klassiskt svenskt irriterad i tystnad. Tack OP, vi är nog inte ensamma, och de behöver faktiskt skärpa sig

4. Tyvärr är folk för dumma idag för att förstå exakt vad avloppsvatten innebär, så dom måste dumma ner det för 98% av befolkningen.

5. Det finns lite olika typer utav avloppsvatten, bajsvatten är det som man gärna vill undvika kontakt med. Vi hade lite hälsoproblem kopplat med bajsvatten under 1950 talet har jag för mig.

Det finns säkert ett finare namn för det men inom de tekniska verken så säger man bajsvatten.

6. Håller med helt, väldigt oseriöst. Sydsvenskan är också delaktiga till detta, de var förmodligen skyldiga före SVT.

7. Avloppsvatten ger bilder från toalett till diskhon. Det är väl inte så farligt ifall lite fett och diskmedel hamnar i sjön? Jag använder ju svanmärkt!

8. Avlopp kan vara mer än bara det som kommer från toaletter. Dagvattenbrunnar är avloppssystem, det är regn och smälltvatten som rinner ner i brunnarna i staden. Avlopp betyder tekniskt sett bara ett system där överflödig vätska rinner bort.

Vattnet från bostäder är mer exakt spillvatten. Det består av svartvatten från toaletter samt BDT-vatten från bad-, disk och tvätt. BDT-vatten kallas också för gråvatten.

Det primära problemet i Malmö är svartvattnet, till en mindre grad BDT-vatten, om det var dagvatten som leddes dit så skulle det inte märkas så mycket.

Jag tycker det inte är speciellt fel att kalla det bajsvatten då det är bajset som är det primära problemt.

Om du vill ha ett specifikt ord som beskriver problemet är avloppsvatten inte nog, utan det är spillvatten eller svartvatten som bör användas, då dagvatten inte skulle ha varit ett större problem.

9. Det ingår ju i uppdraget att vara tydliga och lätta att förstå. Bajsvatten är betydligt enklare att förstå än svart/grå-vatten.

Viktigare är att fler förstår vad det innebär än att använda tekniskt korrekta termer, så länge det inte resulterar i att det går att tolka fel på grund av förenklingen. Bajsvatten är väldigt tydligt och enkelt för alla att förstå och går inte att misstolka.

10. Ledningarna det transporteras i heter ”spillvattenledningar”, men avloppsledningar är dock inte fel per se.

11. Bajsavloppsvatten. 

Nu är alla glada och nöjda. Stäng tråden.

Leave a Reply