Amerikaanse kreeft doodt alles in de sloot: ‘We moeten vangen vangen vangen’

GenericUsername2056

13 comments
  1. Wellicht een idee om de garnaal een tijdje met rust te laten en massaal aan het “yankee schelpdier”?

2. Maak er een nationaal feestje van. Paar keer per jaar nationale Amerikaanse kreeftvangdag of misschien zelfs -weekend. Leuk om met het hele gezin te doen. Wie vangt de meeste kreeften? Wat is de beste techniek? En dan natuurlijk de avond afsluiten met Kreeft bbq door het hele land.

3. Oh man, hele geruststelling dat we het kunnen fixen, maarrrrrrrrrr, dat de bureaucratie weer in de wegloopt. Dat je een ontheffing nodig hebt en ze zonder weer terug moet gooien.

We draven hier echt te ver door in alle regeltjes

4. Ik zag van de week een zeemeeuw wegvliegen met zo’n kreeft in zijn bek. Als lokale dieren ze massaal gaan eten dan kan het nog behapbaar blijven.

5. Ja geef ons dan toestemming om fuiken te gebruiken als particulier, dat zet zoden aan de dijk.

Op dit moment als je ze zou willen vangen (op enige nuttige schaal) dan ben je een stroper en ben je de lul

6. Het grote probleem zit ‘m voor ‘wij de burger’ in de wetgeving.

We mogen wel op de kreeften vissen, maar een fuik uitzetten mag niet.

We mogen de gevangen kreeften wel zelf eten, maar niet delen met anderen / weggeven / verkopen want dat valt onder stropen. Dit kan een boete oplopend tot honderden euro’s betekenen voor de stroper.

Als ze écht willen dat het verandert moet niet enkel het waterschap de mogelijkheid hebben om deze invasieve exoot te bestrijden; er zijn genoeg (amateur) vissers die met liefde een handje meehelpen maar die nu enkel een gepeperde rekening kunnen verwachten als de BOA het ziet.

7. Ik snap werkelijk njet waarom mensen al jaren praten over dit probleem. (Nog voor kabinet Schoof!) Terwijl vrijwel meteen was geconstateerd dat ze een plaag waren en we ze moesten vangen.

“Was meer onderzoek nodig”

Ik word er soms wel moe van hoe besluiteloos we zijn in Nederland. En als mensen dan zelf actie kndernemen krijg je een tik op de vingers en een boete. (Knap dat we dan **wel** al bepaald hebben wat de boete moet zijn.)

8. Ik heb hier ooit een beetje onderzoek naar gedaan in het kader van mijn opleiding. Toen was het al een ramp voor een hele hoop sloten en de Europese rivierkreeft. Ronduit bizar dat er zo weinig met deze exoot gedaan is.

Dit was trouwens al ongeveer 15 jaar geleden…

Leave a Reply